
Caravaggio byl velký italský malíř. Jeho dílo a život bylo inspirací mnohým následovníkům. Jeho realistické obrazy postav a hra se stíny byly a stále jsou natolik působivé, že ovlivnily celý umělecký svět. Jeho obrazy ohromily nejen kardinály a aristokraty, ale především běžný lid, neboť jim zachycené výjevy byly tak realistické! Mistrně zachytil každý pohyb, emoce, náladu svých postav. Jedno z jeho vrcholných děl zachycuje stětí Jana Křtitele. Za kata si vybral skutečného řezníka, který mistrně ovládal techniku zabíjení. Celý výjev je velmi brutální, emoce posledních chvil křesťanského mučedníka nemůže nechat člověka chladným ani dnes. Co pak asi cítil člověk na prahu novověku, když se díval na tak emotivní biblické výjevy? Návaly emocí musely být obrovské. Jaké emoce cítil samotný umělec, když tento dramatický výjev maloval?
Ve své době byl Caravaggio hvězdou, ale mnohé jeho obrazy budily pohoršení u pruderních zástupců církve. Jako modelové a modelky svatých mu stály lidé z ulice, často spodina, římská chátra a cikáni. Modelky panny Marie byly dívky z římských nevěstinců. Obzvlášť jedna, která byla tak krásná, nezkrotná, ale patřila pasákovy toho nejhoršího kalibru. Její zvláštní vztah s malířem ji stál život. I mrtvá mu stála modelkou… Velkého bouřliváka táhla ke dnu jeho láska k nižší společenské třídě. Pil s přáteli z mokré čtvrtě, s děvkami, žil často nahraně. I dnes by žil život megahvězdy. Bouřlivák, bitkař, s úplně nevyhraněnou sexualitou. Jeho prudká povaha ho dostala i do vězení. Nezávislý, poháněný vnitřními démony. Byl to velký malíř, který žil život naplno. To byl Caravaggio. Vlastním jménem Michalengelo Merisi. Mistr štětce a plátna na přelomu šestnáctého a sedmnáctého století.
Milo Manara zachycuje život Caravaggia příchodem do Říma až po jeho nejasnou tragickou smrt. Obdařen nebyl pouze obrovským talentem kresby, ale především talentem přitahovat průšvihy. Nebýt jeho talentu, byl by už dávno mrtvý, popravený, zapomenutý. Komiks Caravaggio se snaží realisticky zachytit život velkého umělce. Milo Manara, který je sám italskou hvězdou erotického komiksu, mistrně zachytil život a dílo muže, který stál u zrodu baroka.

Od Manara jsem čekal zachycení Caravaggia v peprnějších pozicích, jak to třeba bylo u mistrného díla Borgia. Malíř je vykreslen jako člověk, který žije na hraně. Riskuje, provokuje, nebojí se říct názor. Sexuálně je nevyhraněný, snad bisexuál, možná snad homosexuál, který si jde tvrdě za svým. Ve finále mu na nikom skutečně nezáleží. Touží jen malovat a tvořit. Je to odsouzený vrah, který touží jen po milosti, aby se mohl vrátit do Říma. Jeho komplikovanou povahu Manara mistrně vystihl. Dílo se čte jedním dechem.
Scenárista a autor kreseb v jednom, Milo Manara, bravurně vystihuje náladu dekadentního Říma. Řím v té době je morálně velmi pokleslé město, kde víra a hřích jedno jest. Děvky jsou počestnější než samotní kardinálové. Právě proto Caravaggio měl prostitutky rád za modelky. V jeho hře světla a stínů byly vždy tak nádherné. Čisté. Panenské. Nejen bolest jejich těla i ducha, ale i jejich extázi dokázal mistrně vystihnout. Extáze je stav těla a mysli – a stěží by k ní kdy dospěli pruderní kněží. Caravaggio žil rychlým a bohatým životem, jeho konec věak nebyl příliš slavný.
Milo Manara skvěle zvládnul do obrazů přenést život velkého bouřliváka. Tento komiksový román stojí za to, aby byl vystaven na čestném místě vaší knihovny.