
Dostane-li se vám tato uzoučká kniha do rukou, schovejte ji pod svetr, nenápadně se s ní zašijte někam do klidného rožku a pohodlně se uvelebte. Podobně jako Bastian v Nekonečném příběhu Michaela Endeho i vy se po otevření knihy ocitnete v naprosto jiném světě, na míle vzdáleném realitě. A nutno říct, že pak už na něj budete těžko zapomínat. Svazek, který právě svíráte v dlaních je totiž biblí všech příznivců oblíbeného režiséra Tima Burtona, jehož celkové dílo můžete v současnosti vidět také na výstavě v Praze. Sám autor uvádí: „Tahle knížka pro mě vždycky hodně znamenala. Takže byl mimořádný zážitek se do ní po dvaceti letech podívat znovu a přidat i několik ilustrací navíc. Doufám, že se vám nové vydání bude líbit.“
Příběh vypráví o kostlivci Jacku Skellingtonovi, kterého už svět strašidel nudí až k smrti. Na procházce lesem ale narazí na vstup do světa Vánoc a je tou změnou natolik fascinován, že se rozhodne unést tamního krále (tedy Santu Klause) a jednoduše to protentokrát vzít za něj. Jak už tušíte, kostlivec, který zná jen nahánění hrůzy, pojme svátky klidu, radosti a míru dosti netradičně.
Celé to začíná, když v kalendářích ještě viklá… řekněme… poslední list November 1982 a ve studiu společnosti Walta Disneyho pracuje animátor, který je… nu, trochu divný. Jmenuje se Tim Burton. Toho dne vkročí do krámku, kde právě vyměňují halloweenskou výzdobu za vánoční a dostane humorný nápad. Ještě chvíli mu leží v hlavě, a pak se z něj stane báseň. O něco později kniha. Po pár letech protloukání se showbusinessem, se z Burtona stává slavný režisér a začíná pracovat na zfilmování své knížky. Tak se zrodí The Nightmare Before Christmas, první loutkový film velkého studia s historicky největším rozpočtem. Kalendáře se však na stěnách vymění ještě mnohokrát, než halloweenská strašidla dorazí i k českým dětem (a to včetně dětí už dávno dospělých).
Obecně slýcháváme, že knižní zpracování je lepší než to filmové – platí to i pro Burtona? U dlouhometrážních filmů je třeba vystříhat neskutečné množství materiálu a scén (pro mnohé fanoušky tak podstatných), tady je to – samozřejmě – na ruby. Zatímco film Ukradené Vánoce (1993) trvá 75 minut, knihu za tu dobu přečtete přinejmenším dvakrát. Možná, že to opravdu uděláte. Pokud jste už viděli film, neuvěříte konci a budete hledat skryté strany. Je totiž třeba říci, že film obsahuje mnohem více děje (zakomponovaného např. v písních nebo celý příběh o Sally) a knížka je mu jakousi kostrou, z níž se zachovala zejména hlavní myšlenka a postava Jacka. Po Timu Burtonovi převzal režii Ukradených Vánoc Henry Selick. V zajímavostech největší české a slovenské filmové databáze můžeme mimo jiné najít také jeho komentář: „Tim snesl vejce, ale já jej musel vysedět. On se ve studiu za ty dva roky objevil snad jen pětkrát.“ Ačkoli je kniha kratičkým čtením, svou vtipnou myšlenku a poučení, že každý má své místo, si zachovala. Tolik charakteristické a nezaměnitelné ilustrace Tima Burtona, které jsou pro celou věc klíčové, dostaly samo sebou nejvíce prostoru. V recenzovaném vydání se rozkládají na celé jedné straně, zatímco vedlejší papír (v odstínu podzimním sluncem vybělených kostí) protkává krátký odstavec veršů a případně další obrázek.
V případě příběhu Jacka Skellingtona si zkrátka vybírat nejde. Obojí, film i kniha, jsou kultovní záležitostí humoru, originálního nápadu a neuvěřitelného zpracování. Jak jim jednou podlehnete, začnete je chtít mít doma, pěkně po ruce, až na ně zase budete mít tu správnou burtonovskou náladu.
Můra noční, předvánoční
Tim Burton
Argo, Praha
1.vydání 2014
46 stran