Únos vlaku 123

Únos vlaku 123 (remake filmu z roku 1974 a zároveň snímek natočený podle stejnojmenné knihy Johna Godeyho) mě nadchnul již začátečními titulky, které postupují s Johnem Travoltou v roli šíleného Rydera a na chvíli vždy přestanou, abychom zároveň pochopili rutinu práce Denzela Washingtna v roli dispečera Garbera. Jednoduše a jasně nám hned ze začátku vysvětlí vše důležité, až na dvě maličkosti: „Proč to Ryder dělá? A proč Garber je na místě dispečera a ne v křesle pro vedoucího?“ Od té chvíle, kdy se film rozjede, se již nic nezpomalí a vy nebudete mít čas o ničem přemýšlet. Ryder přepadne se svými kumpány vlak metra, zajede s ním do tunelu, kde se k němu není možné nepozorovaně přiblížit ani z jedné strany a spojí se s dispečinkem, aby mu oznámil, že chce deset milionů dolarů a jeden cent. A časový limit je jedna hodina.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Rozjíždí se akce plná nejrůznějších lidí, kteří do příběhu přímo zasahují ze všech stran. Na scénu přichází policejní vyjednavač Camonetti, kterého si zahrál John Turturro (možná ho znáte například z Transformers, Zohan: Krycí jméno Kadeřník, Svatba podle Margot, Beze strachu…) a pokouší se vyjednávat místo Garbera. Ryder s ním není příliš spokojený, a proto zastřelí strojvůdce, kterého drží jako rukojmí a požaduje zpět Garbera. A ten se, i přes to, že se to nikomu příliš nezamlouvá, vrací na místo k mikrofonu a dál vede rozhovor s šílencem se zbraní.

Nejspíš největší akční scéna nastává ve chvíli, kdy se převážejí peníze policejním autem doprovázeným motorkami. Na rozdíl od jiných scén z akčních filmů s rychlými auty se zde nejedná o automobilovou honičku, ale pouze o honičku s časem. I tak se to neobejde beze ztrát a nakonec je i auto s penězi zničeno a náklad musí dál vést motorky.

Od filmu ovšem nečekejte pouze akci, střelbu a Travoltovy vtipy s mírným černým humorem. Vytváří se zde podivný vztah mezi zločincem a dispečerem. Garber ve svém nepříteli přese všechno nachází porozumění a (tento výraz je velmi přehnaný, ale stejně ho použiji) přátelství. James Gandolfini v roli starosty je z jedné strany nepříjemný dědek, ale i přes to k němu brzy přestanete cítit odpor a začnete ho brát spíše jako kladnou postavu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Také ostatní postavy zde získávají tvar a páteř. Drsný černoch v uneseném vlaku se nakonec obětuje pro neznámou ženu, mladík ve chvíli, kdy očekává svou smrt, vyzná své dívce přes wabkameru lásku a sniper mířící na zločince kvůli kousnutí krysy zastřelí jednoho z nich, čímž celou situaci velmi zkomplikuje. Díky takovým scénám film získává velmi reálné tvary a vy se tím pádem můžete o dost lépe vcítit do každého momentu. Jsou to všechno lidé, dělají chyby, bojí se a povětšinou nedělají hrdinské činy.

Každý film má své chyby a i tenhle snímek se bez nich neobejde (na jednu stranu je to i dobře). Patriotismus, který nejspíš posedl úplně celé město, je chvílemi zbytečný, někdy otravný a někdy přímo směšný. Stále zaznívající věty: „Děláte to pro New York.“, „Podívejte na to město. Pro tohle bojujeme.“ nebo „Pro tohle město jsem ochoten zemřít“ jsou možná pro Newyorčany příjemné, ale pro nás smrtelníky z Evropy spíše komické, a tak začneme trochu souhlasit s Ryderem, který celé město posílá na sprostá slova.

Závěr je poněkud neoriginální a teprve tady se začnete dívat na hodinky. Co je ovšem zajímavé, tak na konci, kdy Denzel Washington probíhá těsně před jedoucím vlakem, se nejedná o žádné efekty. Washingotn z toho prý byl natolik vyklepaný, že když kolem něj těsně projel vlak, nemohl se ani hnout. Později šel pracovníkům, kteří něco takového skutečně musí dělat, složit poklonu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Hudba celého filmu je působivá a pestrá, nasazená na správných místech, kde zvyšuje napětí, vyjadřuje pocity (v případě Rydera šílenství) a nejspíš i díky ní se nikdy nestane, že by film ztratil spád. Kamera je velmi rozdílná podle toho, kde se zrovna nachází a koho zabírá. S Travoltou se pohybuje o dost rychleji a spontánněji než s Washingtonem, s Turturrem naopak co nejklidněji a nejvyváženěji. Dva světy metra a dispečinku se ve velkém kontrastu postupně prolínají… a toto všechno spojuje geniální střih Chrise Lebenzona a hlavně režie Tonyho Scotta.

Na tento film jsem nešel s nějak velkým očekáváním, ale odešel jsem s pocitem naprostého naplnění. Čtyři týdny natáčení v opravdovém metru New Yorku (mimochodem časový rekord, po který se kdy v tomto metru natáčelo), vytvoření si vlastního vlaku se vším, co může potřebovat pro jízdu, osmi hodinové školení více než 400 lidí o bezpečnosti pohybu v podzemních prostorech a hlavně vodění velkých filmových hvězd do temných uliček plných odpadků, injekčních stříkaček a krys, to všechno se na filmu velmi viditelně podepsalo a výsledek je přinejmenším vynikající. Takže pokud vám již bylo 12 let, rozhodně doporučuji.

Více z LaCultury...

  • Tři Adolfové a jedna zpráva, která může změnit (nejen) jejich životy od základů15. listopadu, 2019 Tři Adolfové a jedna zpráva, která může změnit (nejen) jejich životy od základů Tři Adolfové. Jeden z nich, Adolf Kaufmann, je synem německého diplomata. Druhý, Adolf Kamil, je synem židovského pekaře, který byl nucený opustit svou vlast. Oba žijí v malém japonském […]
  • Se „supporty“ nejen v garáži!7. prosince, 2009 Se „supporty“ nejen v garáži! Během naší zběsilé jízdy za rozhovory jsme se již mnohokrát zastavili na skvělých místech, se skvělými lidmi. Řekli jsme si tedy, že je na čase přibrzdit a odstavit náš rozjetý vůz na […]
  • Filmy jako ostuda knižní předlohy17. listopadu, 2014 Filmy jako ostuda knižní předlohy Každý spisovatel hluboko v srdci touží po tom, aby se jeho literární skvost stal námětem filmu. Zároveň se však obává toho, co se stane se smyslem a poselstvím původního díla. Co když […]
  • Do nového roku s čistým štítem? Detoxikujte se!4. prosince, 2016 Do nového roku s čistým štítem? Detoxikujte se!  Za pár týdnů je tu Nový rok. Kolik z nás si dává předsevzetí, že bude dělat věci lépe? Kolik z nás touží udělat tlustou čáru, od které by se mohli odrazit? A kolik […]
  • 21. srpen 19683. září, 2014 21. srpen 1968 21.8.1968 bylo drsné procitnutí z krátkého snu o relativní svobodě projevu, cestování, neexistenci cenzury a naději na normální kulturní svobodný život. Ještě horší pak byla následná […]
  • Čarodějnice Saxana přichází s novými kouzly8. ledna, 2011 Čarodějnice Saxana přichází s novými kouzly Zvídavá čarodějnice Saxana se opět chystá dobývat srdce diváků. Na čele jí sice přibylo pár vrásek, pro zkušenou kouzelnici to však není žádná překážka. K ruce má navíc roztomilou dcerku, […]
  • Červená, nebo modrá pilulka?6. července, 2019 Červená, nebo modrá pilulka?   Že nejde jen o politika, ale i o zručného ekonomického publicistu, ukázal Janis Varufakis už před lety, kdy vydal svou relativně úspěšnou knihu Globální minotaurus. V ní […]
  • Ivo Kahánek vystoupí s recitálem v Rudolfinu30. listopadu, 2023 Ivo Kahánek vystoupí s recitálem v Rudolfinu V rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba vystoupí v sobotu 9. prosince v pražském Rudolfinu oblíbený český klavírista Ivo Kahánek. Zahraje díla Franze Schuberta, Antonína Dvořáka, Viktora […]
  • CD za návštěvu koncertu? SUNSHINE křtí svou novou desku. Hned třikrát! 3. května, 2009 CD za návštěvu koncertu? SUNSHINE křtí svou novou desku. Hned třikrát! Líbí se vám kapela Sunshine? A už máte její nové album Mgkk Telepathy? Jestliže líbí a album nemáte, zabijete dvě mouchy jednou ranou, pokud se zúčastníte jednoho ze křtů této známé kapely […]
  • Tarantinův Django vás spolehlivě spoutá18. ledna, 2013 Tarantinův Django vás spolehlivě spoutá Neoblomní tarantinofilové chrochtají blahem. Do kin přichází nejnovější počin kontroverzního režiséra Nespoutaný Django a nutno podotknout, že plesání nad dílem Quentina Tarantina nebylo […]
  • Vlak nejistoty, ale i naděje 13. února, 2015 Vlak nejistoty, ale i naděje Sedmnáctiletá Molly a jednadevadesátiletá Vivian toho mají společného více, než se na první pohled může zdát. Obě ztratily rodinu a proplétají se světem na vlastní pěst. Jejich podobný […]
  • Febiofest opouští metropoli, míří do krajů5. dubna, 2009 Febiofest opouští metropoli, míří do krajů Logem 16. ročníku Febiofestu je hnízdo se filmovými vajíčky. Nyní, po skončení pražské části tohoto filmového svátku, budou moct to, co se z nich vyklubalo, posoudit i diváci z jiných […]