To, na co čekal dlouhý zástup čtenářů a posluchačů, se stalo skutečností. Král sladkobolných příběhů Fredrik Backman je zpět se zbrusu novým příběhem. Pamatujete si z Babičky na protivnou hádavou babu Britt-Marie? Tak právě ta přichází v nejnovější Backmanově knize vyprávět svůj příběh. Připravme tedy kapesníčky a znovu se ponořme do jedinečného příběhu, který vás přinutí se zároveň smát i plakat.
Fredrik Backman se u nás stihl již pěkně zabydlet. Ostatně, jeho předchozí dvě knihy sklidily u čtenářů značný úspěch, a v audiopodobě se Muž jménem Ove stal dokonce i absolutním vítězem ceny Audiokniha roku 2014. Je tedy vcelku nasnadě, že očekávání fanoušků rozhodně nejsou malá. Bude platit do třetice všeho dobrého? Nebo na nás tentokrát čeká jen pocit zmaru a zklamání?
Román Tady byla Britt-Marie získal také, stejně jako jeho předchůdce, i svou audiopodobu, o kterou se již tradičně postaralo vydavatelství OneHotBook, a o načtení, jako v případě Babičky, fenomenální Valérie Zawadská. Audioverze se k posluchačům dostala prakticky zároveň s knihou. Znovu tak máme možnost vybrat si formát, který nám vyhovuje. Navíc právě v audiopodobě dostávají Backmanovy knihy díky výjimečným interpretům jedinečné kouzlo, které si vás získá od první minuty. A mohu vás ujistit, že ani Britt-Marie se v tomto ohledu nijak neliší. Pojďme se však nejdříve podívat na to, co si pro nás autor tentokrát připravil.
S hlavní hrdinkou jsme se mohli setkat už v předchozí autorově knize. Pokud tedy zapátráme v paměti, vybaví se nám nepříjemná hádavá babka, pro kterou není nic horšího než neumytá okna nebo nedejbože nevyžehlená manželova košile. Časy se však mění, Britt-Marie opustil manžel kvůli mladší ženě a jí nezbývá nic jiného než hledat nový smysl života.
„Román vypráví také o vnitřní osamělosti, do které se člověk může dostat jak sám, tak okolnostmi. Asi to zní strašně nadneseně, ale mě samotnou tahle kniha posunula dál. Spoustu věcí si člověk často neuvědomuje, nebo ani nechce uvědomit. I proto mám ráda literaturu. Pomáhá nám, abychom si lépe uvědomovali sami sebe.“ – Valerie Zawadská
Ten by snad mohla najít díky úřadu práce, kam vedou její první kroky. Finanční krize však stále úřaduje, a tak je o slušná místa nouze. Snad jen v jedné zapadlé vesničce by se našlo dočasné místo správce domu dětí a mládeže. Britt-Marie tak začíná ve svých 63. letech zcela novou kapitolu života, která jí ukáže, že život není jen o správně srovnaných příborech a vyžehlených košilích.
Pokud jste už měli možnost se do některého z Backmanových románů začíst či zaposlouchat, bude vám příběh Britt-Marie důvěrně známý. Autor i do třetice využívá osvědčeného konceptu. S lehkou dávkou nadsázky se dá říct, že v podstatě vykrádá sám sebe. Mění se pouze prostředí a ústřední postavy příběhu. Ovšem samotné poselství a atmosféra zůstávají. Opět zde tak máme sladkobolný příběh o přátelství, lásce a hledání sebe sama.
Ano, příběh je lehce předvídatelný, místy až zbytečně sentimentální a emotivní. Na druhou stranu, každý z nás zatoužil někdy vypnout a nechat se pouze unášet jedinečným příběhem, který zahřeje u srdce. A právě v tom tkví největší kouzlo knih Fredrika Backmana. Co na tom, že vlastně nenapsal nic nového a na fanoušky používá stále ty samé triky. Ono to prostě pořád skvěle funguje. Na co tedy něco měnit. Na druhou stranu je otázkou, jak dlouho ještě bude tento koncept fanoušky bavit.
„V ‘Babičce’ se o Britt-Marii mluví jako o určité osobě, která žije v domě spolu s ostatními hrdiny. A posluchač si ji zafixuje jako odpornou, protivnou, ječivou, hádavou ženskou. Kdežto v audioknize Tady byla Britt-Marie nám dojde, proč taková je. A pochopíme ji,“ vysvětluje interpretka nahrávky Valérie Zawadská
Pokud vás však toto pojetí v knižní podobě již omrzelo, doporučím sáhnout po audioverzi tohoto románu. Už v případě předchozí audioknihy podala paní Zawadská naprosto skvělý výkon. V nejnovějším přírůstku jej však velmi hravě překonává a posunuje tak nahrávku do závratných výšin.
Bezpochyby tomu napomáhá i fakt, že tentokrát je hlavní hrdinkou 63letá Britt-Marie, ke které má rozhodně blíže než k malé Else z Babičky. Díky tomu je samotný poslech daleko přirozenější a uvěřitelnější. Valerie Zawadská dodává příběhu neopakovatelné kouzlo a atmosféru, kterou na posluchače umí přenést pouze ti největší mistři svého řemesla, a mezi ty paní Zawadská bezpochyby patří. Skvěle odlišuje jednotlivé postavy, a tak nemá posluchač problém ani s orientací mezi jednotlivými hrdiny příběhu.
Je vcelku jedno, pro kterou z variant knihy Tady byla Britt-Marie se rozhodnete. Jak papírová, elektronická nebo právě audiokniha v podání Valérie Zawadské, nabízejí jedinečný zážitek, který vás bude nutit se smát i plakat zároveň. Fredrik Backman tak i na potřetí dokazuje, že skvělý příběh si lze užít i bez zbytečného násilí nebo erotiky, kterými je současná literatura doslova přecpaná. Na závěr nezbývá než říct – Bravo, Mr. Backman, zamáčknout slzu a toužebně vyhlížet další autorovu knihu.
Fredrik Backman: Tady byla Britt-Marie
ONE HOT BOOK
http://www.onehotbook.cz/audioknihy/tady-byla-britt-marie/
korektura článku Zuzana Hubaczová