Jako malý jsem obdivoval sousedovou Tatru T700, osmiválec s nádherným zvukem motoru. Vypadala jako zjevení v zástupu Škodovek 105 ,120, favoritů a formanů. Prostě to byl nádherný nadčasový kousek. Bylo mi tehdy líto, když Tatrovku vyměnil za Škodu Octavii.
Proto mi srdce zaplesalo, že můžu v ruce držet tak tak krásnou publikaci plnou krásných dobových fotek, technických náčrtů a zajímavých informací oslavují slavnou moravskou automobilku Tatra. Z knížky na čtenáře dýchá avantgardní design krásných vozů se skvělým příběhem. S Tatrou je totiž spojený legendární designer a především excelentní inženýr Hans Ledwinka, který ovlivnil evropský automobilismus možná více než dnes slavnější Ferdinand Porsche.
Příběh automobilové značky a jejího skvělého inženýra je příběhem o lásce k motorismu, k futuristickým křivkám, inovacím a vizionářským návrhům. Tatra se svým technickým ředitelem beze sporu silně ovlivnila rozvoj evropského automobilismu. Mnohé značky od Tatry opisovaly, snad nejvíce Volkswagen, který dnes všichni znají. Kdo dnes zná slavnou Tatru a Hanse Ledwinku? Oba velikáni pomalu zapadly v zapomnění. To se občas velikánům své doby stává, že na jejich slávě se přiživí jiní nebo si tu slávu přímo přivlastní.
Hans Ledwinka se narodil ve Vídni. Po otci Antonovi byl Čech a brzy se vydal do Kopřivnice na zkušenou. Tehdy Tatra nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau – Fabriks – Gesselschaft (NW). Původně dílna na výrobu kočárů a bryček byla založena Ignácem Šustalem. Jako tehdejší start-up vyráběl poctivé, lehké kočáry a postupně rostl. Řemeslný věhlas přilákal investory jako byly vídeňští bankéři Guttmanové či průmyslníka Adolfa Rašku. Z dílny se stala továrna a vagónka, která jako první v Rakousku-Uhersku vyrobila osobní automobil NV Präsident, jehož duchovním otcem byl Leopold Sviták. Na vývoji vozu se podílel i mladý Hans Ledwinka, který se zlatým písmem podepsal na historii automobilky.
Poprvé značka Tatra se objevila až po vzniku samostatného Československa v roce 1919. V té době už Hans Ledwinka hrál pré v oblasti konstrukce. Právě on vytvořil nesmrtelný koncept podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, které se označuje také jako páteřní rám, i když ve světě nese název Tatra-concept. Díky Ledwinkovi vznikli futuristické vozy jako T11, T17 faeton, T54, T97, T87, T77, T11 a další. Tatra se i proslavila skvělými nákladními vozy. Mezi prvními „tatrovkami“ patřil vůz NW TL4 s prvním nápisem Tatra na dveřích kabiny. Zatímco osobní automobily se už v Tatrovce nevyrábějí, výroba speciálních nákladních vozů úspěšně pokračuje.
Meziválečné období bylo pro Ledwinku a Tatru fantastické. Dařilo se na všech frontách. Tatra udávala tempo a kurz ostatním automobilkám. Mračna se začala stahovat během 2. světové války. Po válce už Tatra nedokázala navázat na svůj technologický náskok a to i díky tomu, že Hans Ledwinka byl označen za sudetského Němce, byl perzekuován a zatčen. Následně byl odsouzen na 6 let. Po propuštění opustil milovanou Tatru a Kopřivnici a odešel do Mnichova, kde zemřel v požehnaném věku 89 let.
Tatra už nikdy nedokázala navázat na svůj meziválečný úspěch, byť vytvářela dobrá auta jako T613 či T613, které vozily komunistické pohlaváry. Poslední osobní automobil byla Tatra T700, a tím skončil slavný věk výroby osobních automobilů v Kopřivnici.
Na světě nemá nic dlouhého trvání. Ne nadarmo platí rčení světská sláva, polní tráva. Slavné značky postupně zanikly či byly pohlcené automobilkami s dravějším obchodním modelem. Tatra doplatila na dravá 90. léta minulého století. Tatra tu stále s námi je. Odkaz génia Hanse Ledwinky přetrvává v moderních vozech, neboť on spolu s dalšími velikány Benzem, Porschem a Daimlerem posunul lidstvo mílovími kroky k cíli – k moderní společnosti.
Tleskám autorům publikace Tatra – Odkaz Hanse Ledwinky za nádhernou poctu geniálnímu muži a jeho vášni – značce Tatra.