U některých filmů je už s titulky jasné, do jaké kategorie je zařadíme. Buď mezi dobré a kvalitní, nebo špatné. Existuje však hrstka snímků, které musíte nejdříve vstřebat a pak až hodnotit. A mezi ně patří i S1m0ne. Vypovídá o tom i fakt, že recenzi na tento unikátní film píši dvanáct let po jeho uvedení.
Práce u filmu je psychicky náročná a nesnesitelné manýry herců jsou noční můrou každého režiséra. Mezi životem unavené filmaře patří i protagonista Viktor Taransky (Al Pacino), který se proslavil jako režisér dokumentárních snímků. Zato jeho celovečerní filmy jsou asi stejně neúspěšné jako manželství, z něhož má právě dospívající dceru. Victorův život se změní v okamžiku, kdy jeho známý Hank vytvoří S1m0ne (simulation one), program virtuálních herců. Zkušený režisér jím vytvoří dokonalou herečku, která se stává miláčkem filmových diváků.
Zpočátku se to zdá jako geniální nápad. Victor ušetří spoustu peněz za kostýmy, maskéry i rekvizity. Vše je jen simulace. Vše působí vtipně, zejména scény, při nichž Victor tuto „celebritu schovává před novináři“. Celá Amerika je poblázněná jemným hlasem i vizáží Simone, všichni ji chtějí spatřit, mluvit s ní. Stává se dokonce zpěvačkou a lístky na její koncert jsou vmžiku vyprodány. Postupem času však pozitiv ubývá. Simone zcela zastiňuje Victora, který stojí za skvělými scénáři a de facto i hereckými výkony. Jeden z mnoha příkladů: Když dojde na předávání filmových ocenění, Simone vítězí. Ovšem ve své děkovné řeči se o Victorovi ani nezmíní. Přitom to byl právě on, kdo řeč napsal i namluvil. Victor se uzavřel do vlastního světa, v němž je prioritou Simone.
Závěr filmu (který samozřejmě neprozradím), je překvapením i zklamáním zároveň. Asi podobně jako dosti strohé (až nudné) výkony herců. Al Pacino se svým podáním stárnoucího umělce sice boduje, ale ostatní herci jsou ve svých rolích slabí. Obdobně jsou na tom i efekty a kulisy. Většina filmu se odehrává ve Victorově kanceláři, ve studiích a ateliérech. Jen zřídkakdy se dostaneme do ulic. Na počátku filmu navíc vůbec není zřejmé, v jakém se odehrává městě nebo roce (automobily i kostýmy vypadají rozhodně jako z předešlého století). Vše zkrátka začíná trochu chaoticky. Jako by nás tvůrci vhodili doprostřed filmu. Na závěr bych podotkl ještě jednu věc: Simone (fiktivní herečka) je natolik umělá, že snad nikdo nemohl uvěřit v její existenci. Vypadá spíš jako propracovaná postava nějaké z počítačové hry.
Na druhou stranu jde o velmi zajímavý příběh, jehož autor (Andrew Niccol) i později předvedl, že má talent. Obchodník se smrtí (2005) nebo Vyměřený čas (2011) patří mezi to nejlepší z jeho tvorby. Kamery se zhostil všemi uznávaný Edward Lachman, jenž si v následujícím roce odnesl Oscara za film Daleko do nebe.
Na konec musím všechny diváky varovat: film se nedá dobře zhodnotit po jednom zhlédnutí. To je důvod, proč o něm píši po tolika letech… v době, kdy na scénu vstupuje film Ona (2013) s podobnou tematikou. S1m0ne není špatným filmem, má nápad a poměrně obstojné provedení. Rozuzlení zápletky je však jen další Hollywoodské klišé, jež snímek posouvá do kategorie průměr.
Komedie / Drama / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2002, 117 min
Režie: Andrew Niccol
Scénář: Andrew Niccol
Kamera: Edward Lachman
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Al Pacino, Rachel Roberts, Catherine Keener, Winona Ryder, Jay Mohr, Daniel von Bargen, Evan Rachel Wood, Jeffrey Pierce, Adrian R´Mante, Pruitt Taylor Vince, Jason Schwartzman, Chris Coppola, Claudia Jordan, Stanley Anderson, Rebecca Romijn, Elias Koteas, Jim Brockhohn, Robert Musgrave, Jim Rash, Christopher Neiman, Darin Heames