
Oscarový režisér a žánrový chameleon Ang Lee, který bravurně zvládá homosexuální romance i komiksové sci-fi, představuje další z obtížně uchopitelných děl Pí a jeho život podle románu kanadského spisovatele Yanna Martela.
Pí je indický chlapec pojmenovaný podle francouzské plovárny. Pí vyrůstá v zoologické zahradě. Pí praktikuje hinduismus, křesťanství i islám zároveň. Tyto tři zásadní elementy spolu s otcovou tvrdou výchovou budou hrát roli v neuvěřitelném dobrodružství, které na Pího čeká. A to když se rodina rozhodne odstěhovat do Kanady a prodat všechna zvířata. Během zničující bouře se potápí jejich loď a na záchranném člunu se ocitnou Pí a čtyři přeživší zvířata.
Onen úžasný příběh je retrospektivně vyprávěn hlavním hrdinou, který poněkud zdlouhavě, ale jak se ukáže ne nadarmo, popisuje své dospívání a hlavní hnací motory jeho osobnosti. Úvodní část působí jako unylejší drama spoléhající se na atraktivní kýčovitost indického prostředí. Pracuje s poněkud prvoplánovými schématy, zejména o významu a důležitosti náboženství a nakonec jde vážně spíše jen o povinný nástin, který jen opatrně naznačuje, co Lee s příběhem o Pím zamýšlí.
V momentě přesunutí děje na loď Lee pomalu otevírá bránu do fascinujícího světa, který se na první pohled neliší od toho našeho. Často je s různými režiséry slyšet spojení filmový mág, až nyní tento obrat nabývá neotřesitelného významu. Nastávají vizuální hody a extrémní hrátky s detaily, které berou dech s tak ohromujícím účinkem, že neúmyslně zastiňují veškeré myšlenky odehrávající se uvnitř příběhu. Nádherná barevná paleta, hra se světlem a odrazy harmonicky doplňují nebo odporují dění na plátně – výskok velryby ozářené svítícími medúzami svou nadpozemskou elegancí kontruje faktu, že Pí následně přichází o veškeré zásoby a jeho šance na přežití se ztenčují.
Snímek stojí na velmi originálním vztahu – Pího a tygra. Opuštěni na otevřeném moři bez vyhlídky na záchranu, musejí přirození nepřátelé nalézt společnou řeč, jinak ani jeden nepřežije. Digitální, avšak neskutečně realistická šelma se stává chlapcovou nemesis a zároveň spásou. Budování vztahu od vystrašené oběti a predátora po nebojácného krotitele a pokořené zvíře, zkouška přežití v netradičních podmínkách i testování víry jde ruku v ruce s malebně fantaskním vyobrazením krajiny završené pobytem na podivném ostrově. Jde o halucinaci, důkaz existence Boha, nebo čistý výmysl?
Láskou, vírou, mystičnem, či bojem s lidskostí je Pí a jeho život nasycen dostatečně, do jisté míry je až příliš naivní a nekonfliktní, přestože o hořké a kruté situace není nouze. Je však obdivuhodné, jak velkolepě dokáže působit šedesátiminutový pobyt jedné postavy a zvířete na širém moři.
Už knižní předloha Pí a jeho život neoplývá komplikovaným příběhem, o to složitější je její celkovou vizi převést na plátna kin. Ang Lee si perfekcionisticky vyhrává s každým záběrem již od úvodních titulků a jeho posedlost o „galerijní“ scény často upozaďuje spirituální podstatu filmu. Na druhou stranu na potopení lodi, průlet mořskou hlubinou nebo zmiňovaný výskok velryby jen tak nezapomenete.
Pí a jeho život
Life of Pi
V kinech: 20.12. 2012
Země: USA
Stopáž: 127 min.
Režie: Ang Lee
Hrají: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Tabu, Rafe Spall, Gérard Depardieu
zdroj galerie:bontonfilm.cz