Nic nového pod sluncem

Obálka nenechává nikoho na pochybách, že poteče krev.

Prostitutka, novinářka, inspektor, jeho žena a barokní obraz

Spojovacím elementem Seghersových detektivek je hlavní hrdina – komisař Robert Marthaler. Ve Spisu Rosenherzové se ovšem objevuje až po zevrubném nastínění komplikované historie vyšetřování vraždy luxusní prostitutky. Na začátku jsou vlastně vraždy dvě: nejprve byla zabita slečna Nitribittová a o devět let později byla ubodána Karin Rosenherzová. Brutální čin nemá pochopitelný motiv, není ani jisté, zda souvisí s předchozí vraždou. Vzhledem k bohaté a mocné klientele oběti má navíc událost velmi citlivé politické pozadí. Není proto velkým překvapením, že přes horlivost státního zástupce zůstal případ ve své době (1966) nedořešen.

Obálka nenechává nikoho na pochybách, že poteče krev.

Hlavní děj se ovšem odehrává v současném Frankfurtu nad Mohanem. Robert Marthaler vstupuje na scénu spolu se svou ženou Terezou, která je posléze obětí loupežného přepadení, při němž je odcizen vzácný obraz Rajská zahrádka od neznámého malíře. Marthaler je i přes osobní zainteresovanost (nebo právě pro ni) odhodlán vyšetřovat okolnosti případu na vlastní pěst a pomoci tak svým kolegům. Postupně vychází najevo podivné spojitosti dávno odloženého případu vraždy Rosenherzové a rozsáhlé kriminální sítě specializované na loupeže uměleckých předmětů. V momentě, kdy do příběhu vstoupí druhá hlavní „vyšetřující“ postava – mladá, ale schopná studentka žurnalistiky Anna Buchwaldová, jež na případu Karin Rozenherzové postavila svoji školní reportáž, příběh nabírá obrátek a styčné body jednotlivých linií se pomalu vynořují na světlo.

Voda patří rybám a vzduch ptákům

Jan Seghers, respektive Matthias Altenburg, je uznávaný spisovatel, esejista a kritik, jenž se rozhodl zahrnout do svého portfolia též psaní žánrové literatury. Vytvořil si k tomu pseudonym, který se prý odkazuje na německého cyklistu Jana Ullricha, vítěze Tour de France 1997, a na levicově orientovanou intelektuálku, spisovatelku Annu Seghersovou. Ve svých krimi prózách se snaží dosíci užšího kontaktu s životní každodenností, kteroužto tvorbu označuje jako „společenské romány“. Široký proud beletrie rozlišuje do dvou směrů. Směr k umění je vlastní avantgardě, která usiluje o boření kodifikovaných struktur a vytváření nových forem. Směr opačný vede ke spisovatelskému řemeslu, které tyto prověřené a ustálené struktury využívá (viz např. biografii na stránkách Goethe institutu).

S výše uvedeným tvrzením není třeba polemizovat, neboť přes značné zjednodušení může být do jisté míry užitečné. Tato diference navíc slouží jako jednoduchý a odpovídající klíč k autorově žánrové tvorbě. Jan Seghers nejspíše přesně ví, jakými prostředky má zapůsobit na cílového čtenáře. Román Spis Rosenherzová je napsaný jednoduchým, přímočarým a čtivým stylem, přičemž obsahuje množství konstrukčních prvků, které jsou v moderním thrilleru či kriminálce velice oblíbené. Obvyklých žánrových prostředků však využívá právě „jen řemeslným“ způsobem, takže ve výsledku nepřináší vůbec nic nového. Vytváří pouze další variaci na známá témata zpracovanou známými prostředky. Žánr je u Jana Segherse nivelizován do jeho průměrné podoby.

Prostřední cesty

Jistou autentičnost příběhu přináší fakt, že je z velké míry inspirován skutečnými událostmi: popisované vraždy se v daných letech skutečně staly. Kniha se tím brání pádu do nepůvodní schematičnosti. Úsporný popisný styl působí upřímně a dává čtenáři pocit, že nahlíží do policejních spisů, což naznačuje už sám název. Kromě rešerší historických detektivních případů a jejich okolností autor navíc staví na geografických znalostech a detailním obeznámení s místními poměry. Kromě organizovaného zločinu Seghers s oblibou pranýřuje také nešvary německých bulvárních médií.

Spisovatel Jan Seghers ví, co chce.

Text tedy zpočátku působí poměrně slibně. Odtažité vykreslení historie titulárního případu v první části knihy se něčím podobá románu Chladnokrevně Trumana Capota. Postupné rozčarování přichází až po nástupu hlavních hrdinů a trpký pocit z celkové průměrnosti na konci vyprávění ještě vzroste. Schéma vyšetřování je vystavěné na jednoduchém vzorci: policistu ve středním věku skvěle doplňuje mladá a schopná reportérka. Muž má zkušenosti a praxi, ale je prchlivý a chybí mu nadhled; předčasně vyspělá dívka je inteligentní a patřičně drzá, ale kvůli horlivosti seká řadu chyb. Marthaler je zosobněním průměrného kladného mužského hrdiny: je průbojný, čestný, věrný, přiměřeně žárlivý a poměrně schopný. Anna Buchwaldová pak ztělesňuje pop-kulturní adaptaci feminismu: je spíše zajímavá než hezká, plnoštíhlá, ale fyzicky zdatná, zvědavá a chytrá. Akční dvojice je typicky genderově vyvážená a ve svém celku až děsivě prostřední. Nijak výrazné nejsou ani následné více či méně předvídatelné peripetie, na jejichž klidných vodách s občasnou peřejí příběh dosáhne nezbytného rozuzlení. Šeď bohužel většinou nerozbíjí ani „přidané“ detaily, které snad mají povzbudit dojem opravdovosti. Jako příklad lze uvést podivně jalovou scénu náhodného setkání se skutečnou hudební kapelou team korap (product placement?). Hrdina si spolu se čtenářem užije text jednoho songu, nechá jej zlehka vnitřně zarezonovat, a jde si po svém.

Schimanski

Problematická zůstává role zmiňovaného cílového čtenáře. Seghersův román může svým celkovým vyzněním evokovat německé televizní detektivní seriály. Spis Rosenherzová by klidně mohl tvořit jednu z jejich epizod. Nabízí se srovnání s jiným současným německy píšícím autorem detektivek, jenž u nás vychází ve stejné řadě téhož nakladatelství. Zatímco romány Sladkost života (Host, 2010) a Dům s matracemi (Host, 2012) rakouského dětského psychiatra Pauluse Hochgatterera posouvají žánr na hranu a boří tak jeho konvence, příspěvek Jana Segherse pouze upevňuje jeho střední hodnotu. Pozitivní zprávou v každém případě je, že edice Detektivní román vydavatelského domu Host nabízí široké spektrum různorodých zážitků při „čtení pod lampou“.

Název: Spis Rosenherzová
Autor: Jan Seghers
Počet stran: 394
Cena: 299 Kč
Vydal: Host, 2011

Více z LaCultury...

  • Láska za mizerných dní13. října, 2024 Láska za mizerných dní „Falešný život nelze žít správně.“ – citace z knihy, str. 13 – Host přichází se svou, v pořadí třetí knihou úspěšného německého autora Ewalda Arenze, zaměřenou na lidské vztahy […]
  • Zatloukání hřebů30. září, 2024 Zatloukání hřebů Mám moc ráda hororové příběhy. Miluji ten pocit, který se se mnou táhne už od dětství, a totiž ten, že mám po shlédnutí hororového filmu nebo při čtení knížky s hororovými prvky strach […]
  • Ignis fatuus5. září, 2024 Ignis fatuus „Žití někdy děsí víc než smrt.“ – citace z knihy, str. 146 – Skvělá Petra Klabouchová si mě získala už nějaký ten rok zpět svými skvělými romány. Myslela jsem, že po fascinujícím […]
  • Dcerka28. srpna, 2024 Dcerka „Důležitý není začátek. Důležitý je konec. A konec spočívá v tom, že jsem přežila.“ – citace z knihy, str. 7 – Zpráv o válce na Ukrajině, ať už pravdivých či nepravdivých, vybájených […]
  • Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne? 9. července, 2024 Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne?  Osmnáctiletá Mer je posledním žijícím vodomágem na útěku. Jako dítě se dostala do služeb kralevice a na jeho rozkaz vyhledávala studny nepřátel. Bezpáteřní kralevic je pak otrávil, čímž […]
  • Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit?8. července, 2024 Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit? Phoebe je na spektru a nejradši je, když se všechno odehrává podle zavedených pravidel. Miluje svou komfortní zónu, ráda chodí na procházky se psem, věnuje se psaní fantasy a snaží se […]
  • Jež se stala sluncem29. června, 2024 Jež se stala sluncem „Od okamžiku, kdy zjistila, co skutečně znamená nicota, uvěřila, že může přežít.“– citace z knihy, str. 35 – Představte si, že se narodíte do doby a na místě, kde rodičům umírají děti […]
  • Džinové27. června, 2024 Džinové „Člověk nemá nikdy dost a nikdy se nemůže jednoduše spokojit s tím, jak se věci mají.“– citace z knihy, str. 101 – Můžu říci, že první kapitola stěžování si chudáka Turka, co musí dřít […]
  • Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat26. června, 2024 Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat „Jaké to asi je, každou noc usínat se strachem o život.“ – citace z knihy, str. 26 – Expert na mezinárodní rozvoj a novinář Jiří Pasz procestoval plejádu zemí, kde se soustředil zejména na […]
  • Pacanka5. června, 2024 Pacanka Klára Elšíková je redaktorka a spisovatelka. Její kniha s názvem Pacanka mě zaujala svou obálkou a anotací. Kdo je Pacanka? Je to dívka, která se chová jako kluk. A jak se vlastně má […]
  • Vyvolali jsme bouři27. května, 2024 Vyvolali jsme bouři „Milovat bez porozumění, to není láska, ale jen klam.“ – citace z knihy, str. 166 – Mimořádný román přibližující historické události válečného běsnění Japonců na okupovaném území dnešní […]
  • Svěřený čas22. května, 2024 Svěřený čas „Bůh na nás mrká vždy prostřednictvím náhod.“ – citace z knihy, str. 21 – Již od dětských let jsem milovala tajuplné vyprávění Šeherezády z Tisíců a jedné noci protkané exotickou […]