Nesvatbov: Za vtípky se skrývá strach

Singles, osaměle žijící (nejen) třicátníci, jsou v kinematografii docela „profláklým“ tématem. Proslavil je film režiséra Camerona Crowa z roku 1992 s příznačným názvem Singles, s nadhledem je představil seriál Sex ve městě. Krátký televizní dokument o nich v roce 2008 natočila Česká televize, celovečerní snímek momentálně dokončuje Jana Počtová. Počtová si za svoje respondenty vybrala například podnikatele, novináře, konzultantku velké firmy nebo postgraduální studentku. Tím možná podpořila stereotyp singles jako úspěšných lidí, obývajících malé bytečky ve velkých městech, budujících strmou kariéru a užívajících si života plnými doušky. Erika Hníková si vybrala jinou cestu. Zavrhla městské singles, vyrazila na slovenský venkov a pokusila se zdokumentovat život tamních samotářů.  Režisérka pronikla do českého dokumentárního povědomí úspěšným snímkem Ženy pro měny. Věnovala se v něm ženám posedlým soudobým ideálem krásy. Tématem venkova se zabývala ve svém druhém celovečeráku, Sejdeme se v Eurocampu. Nesvatbov je syntézou obou postupů: vypráví nám o mezilidských vztazích na venkově.

Nesvatbov, zdroj: nesvatbov.cz
Nesvatbov, zdroj: nesvatbov.cz

Erika Hníková se dozvěděla, že východní Slovensko je region, odkud mladí schopní lidé kolem dvacítky prchají a třicátníci zůstávají na ocet. Proto vyrazila do městečka Sniny, kde ji ve svatebním salonu navedli do Zemplínských Hámrů. Tuto dědinku má pod palcem autoritativní starosta, generál ve výslužbě, který si s vojenskou vervou hraje na sociálního inženýra. V rámci své snahy o blaho obce se snaží spárovat zdejší „nezavrabčené“.  Režisérka vycítila dobrý námět a pustila se do tři roky trvající práce, na jejímž konci byl osmdesátiminutový film. Pozoruje šest měsíců poklidného života Hamerčanů, vyptává se na jejich sny a touhy, vniká hlouběji do jejich životů a snaží se o nich podat komplexní výpověď.

Na své premiéře na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě vyvolával snímek salvy smíchu. Diváci se perfektně bavili, smáli se vtípkům, kterými aktéři filmu sršeli. Film jim nedopřál příliš oddechu: je dynamicky vystavěný, neustále uhání dopředu, v každém záběru se něco děje.  Natáčelo se jednoduše, na jednu kameru. To vysvětluje vizuální omezenost filmu. Na druhou stranu kameraman vyhledává svoje záběry důkladně, mnohé z nich vynikají fotografickou estetikou. Nesvatbov je k publiku celkem přátelský, přímočaře sleduje silnou dějovou linku. Ta mimochodem svádí k tomu, abychom zapomněli, že se jedná o dokument, a sledovali jej jako roztomilou pohádku z kopců na východě. To ostatně podporuje i stylizace. Režisérka se snaží hledat v životech postav paralely a ty pak zobecňovat. Nejtriviálnějším příkladem jsou záběry jejich bytů, které se podobají jako vejce vejci. Jsou vymalované stejně nevkusnými křiklavými barvami a obložené obrázky Pany Marie s očima v sloup. Film je natáčen tradičně, režisérka se nepustila na pole experimentů a neobvyklých postupů.

Erika Hníková si za dobu natáčení získala důvěru obyvatel, kteří ji pouštějí do svého soukromí a otevřeně jí povídají o svých pocitech. Nicméně, svůj vztah k Hamerčanům  úplně nezhodnotila. Rozhodla se je vykreslit hemingwayovským způsobem, pomocí rychlých skic. To, co vypadá jako dobrý nápad, se v tomhle případě minulo účinkem. O předchozím životě, povolání a láskách nám film neprozradí absolutně nic. To potom ovšem vede k tomu, že se postavy zploští, najednou vypadají jako figurky z vystřihovánky. V tomto ohledu působí dokument schematicky, podporuje zažité stereotypy. Připomíná panoptikum různých postaviček, které zapadají do předem vytvořených archetypálních šablonek. Starosta je vykreslen jako starostlivý otec, který se stará o své pomyslné děti, svobodná třicátnice Monika zase jako hodná venkovská husička.

Nesvatbov, zdroj: nesvatbov.cz
Nesvatbov, zdroj: nesvatbov.cz

Pokud se Erika Hníková snažila o skutečně seriózní psychologickou sondu, měla dát svým lidem více prostoru. Jinak potlačuje vykreslení protagonistů ve prospěch narativní, příběhové linky. Proto, aby dějová linie působila co nejvíc sevřeně, navíc manipuluje s realitou.

K dalším nedostatkům patří strašlivé české titulky, které překládají slovenštinu. Je paradoxní a možná i trochu strašidelné si myslet, že Češi 17 let po rozpadu společného státu nerozumějí slovensky. Východniarské nářečí je sice docela hardcore, ale určitě je srozumitelné i pro mladší diváky.

Motto filmu je“ srdce si nedá poroučet“. Heslo odkazuje na sympatický odpor vůči starostovým násilným snahám připoutat vesnické singles k sobě. Nejvyšší představitel obce jde někdy až do extrémů: třeba konkrétně navrhuje lidi, kterým by to podle něj spolu slušelo. Nesvatbov je roztomilý vykreslením drobných lidských zvyků a zlozvyků, vtip mu dodávají temperamentní Hamerčané. Každý divák, který film zhlédne, se nejdřív směje, ale po závěrečných titulcích mu úsměv na rtech pěkně zkysne. Snímek se rafinovaně snaží předstírat dokumentární komedii, ve skutečnosti se za všemi srandičkami a vtípky skrývá závažný podtext. Totiž nemožnost utéct, bezvýchodnost, neveselá vyhlídka na stáří strávené v samotě a možná i strach. Hamerčané na rozdíl od postav dokumentu Jany Počtové nemají možnost poznávat nové lidi, není pro ně tolik snadné se jen tak sbalit a odjet do zahraničí. Znepokojivá linka se táhne celým filmem, někdy se vynoří z legrační fasády více, někdy méně. Podporuje ji hudba, která děj doprovází. Je to pár tónů z hrací skříňky, které mají snad navozovat pocit klidu, ale ve skutečnosti jsou schopné diváka řádně vydeptat. Muzika připomíná doprovod k nějakému bizarnímu hororu o vraždících porcelánových panenkách: víme, že za nevinností se ukrývá něco děsivého.

Troufnu si tvrdit, že Nesvatbov je postmoderním dílem. Je zaměřený široce, nabízí materiál pro náročnějšího i méně náročného diváka. Publikum, které vyžaduje méně, může být spokojené se starostovými hláškami o panenských blánách naložených v octě, intelektuální příjemce může hloubat nad skrytými významy. Z toho plyne, že film může uspokojit každého. Samozřejmě, uspokojí každého jinak. To dokresluje komická příhoda o promítání dokončeného filmu v Zemplínských Hámrech. Starosta vesnice jej bral natolik vážně, že navrhl, aby se promítal jeho kolegům z okolních vesnic jako instruktážní video.

Nesvatbov/Matchmaking mayor

Režie: Erika Hníková
Česká republika, 2010
Stopáž: 80′

Více z LaCultury...

  • Dokument Příběh plastu nabídne divákům komplexní pohled na krizi způsobenou množstvím plastového odpadu6. června, 2020 Dokument Příběh plastu nabídne divákům komplexní pohled na krizi způsobenou množstvím plastového odpadu V neděli 7. června ve 20 hodin bude Discovery Channel vysílat dokument Příběh plastu (The Story of Plastic), který divákům nabídne pohled na krizi znečištění plasty, kterou způsobil […]
  • Zázračná planeta II18. září, 2017 Zázračná planeta II David Attenborough. Jméno, které okamžitě evokuje přírodopisný dokument. A právě tento muž nás opravdu bude i tentokráte provázet nejrůznějšími kouty světa a poukazovat na krásy přírody v […]
  • Disneynature – Království odvahy7. srpna, 2017 Disneynature – Království odvahy Do kina si člověk obvykle zajde na nějaký ten celovečerní biják ozářený slávou jmen hlavních protagonistů, a to ať už dáváte přednost romantickým komediím nebo hororovému SCI-FI. Pokud ale […]
  • Divadlo Sklep zamíří v květnu do kin25. března, 2016 Divadlo Sklep zamíří v květnu do kin Před 45 lety se zrodil fenomén české divadelní a kulturní scény: Divadlo Sklep. Ku příležitosti těchto narozenin vznikl celovečerní dokumentární film s názvem Tajemství Divadla Sklep aneb […]
  • Jeden svět přichází opět s aktuálními tématy9. března, 2011 Jeden svět přichází opět s aktuálními tématy Již včera začal v Praze 13. ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech, Jeden svět. Široké veřejnosti přiblíží problematiku lidských práv a jejich […]
  • Oscar, Goya a býčí zápasy 7. února, 2011 Oscar, Goya a býčí zápasy Zdá se Vám, že výše uvedená slova nemají vcelku nic společného? Pak se pletete. Všechna charakterizují festival španělského filmu La película, který v druhé polovině měsíce února ovládne […]
  • L´UNDERGROUND: Nezapomeňme na děti21. června, 2010 L´UNDERGROUND: Nezapomeňme na děti Pravidelná rubrika L´Underground Vás zve do skrytých zákoutí a undergroundového labyrintu kultury z celého světa. Co se v současné době děje zajímavého a co nás ještě čeká? Redaktoři této […]
  • L´UNDERGROUND: Sto let po boku opeřených letců24. května, 2010 L´UNDERGROUND: Sto let po boku opeřených letců Nová pravidelná rubrika naznačující budoucnost a směr LaCultury L´Underground Vás zve do skrytých zákoutí a undergroundového labyrintu kultury z celého světa. Co se v současné době děje […]
  • Festival Jeden svět v Brně již od pondělí!18. března, 2010 Festival Jeden svět v Brně již od pondělí! Největší lidskoprávní festival Jeden svět se z Prahy přesouvá do českých i moravských regionů. Ve dnech 22. - 30 . 3. 2010 proběhne již po dvanácté v Brně!
  • Dhodup Wangchen: Nechme strach za námi 15. března, 2010 Dhodup Wangchen: Nechme strach za námi Od října 2007 do března 2008 podnikl Dhondup Wangcheen výpravu do východního Tibetu. Chtěl před blížícími se olympijskými hrami v Pekingu zaznamenat názory běžných Tibeťanů. Ty pak shrnul […]
  • Festival Jeden svět 2010 se blíží!5. března, 2010 Festival Jeden svět 2010 se blíží! Už za pár dní začíná v Praze jeden z nejvýznamnějších festivalů dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Letos se na něm představí přes sto filmů z více jak třiceti zemí světa a […]
  • Divokej Bill slaví 1.000. koncert kariéry19. srpna, 2011 Divokej Bill slaví 1.000. koncert kariéry Úvalská skupina Divokej Bill 9. září oslaví svůj 1.000. koncert kariéry. Speciální jubilejní koncert Divokej Bill odehraje, jak jinak než v rodných Úvalech u Prahy, kde kapela před […]