NĚKDY, VE CHVÍLI JAKÉHOSI ZÁBLESKU, SE PROBUDÍM A OBRÁTÍM SMĚR SVÉHO PÁDU

Těžištěm práce Tomáše Bárty je kresba. Malbami na rozměrnějších plátnech se Bárta zabýval občas a prostorové objekty vznikaly pouze při příležitostech výstav. Proces sedimentace, jak Bártův vývoj a „pozvolný pohyb v pomalu rostoucí množině prvků“ nazval kurátor jeho poslední výstavy Jan Zálešák, se tak uskutečňuje zejména skrze kresbu. Či alespoň donedávna tomu tak bylo.

Platilo to ještě před výstavou Softcore v brněnské Fait Gallery. Uskutečnila se na přelomu loňského a letošního roku a Bárta kvůli se na ní dlouho a intenzivně připravoval. Paralelně pracoval na kresbách, malbách a objektech. Díky tomuto „souběžnému vývoji“ ale vznikl nový typ sepětí mezi malbou a kresbou.

tomDo té doby se plochy jeho kreseb postupně zahušťovaly stále větším množstvím prvků. Náměty k nim Bárta nacházel v rozvráceném urbánním prostoru. Čerpal ze svého archivu nedomyšlených či zanedbaných detailů, dostaveb a druhotných záplat, krátkodobých účelových staveb, architektur bez architektů a „řešení z potřeby“. Vnímal, jak město prorůstá svlačci a grafitti a generuje nové slepé ulice a zóny, které původní strukturu už jen připomínají (Pokud ovšem látka města nebyla utkána pouze sešíváním záplat). Bártovy kresby byly jako spletitá křoviska, jimiž tu a tam prorazily trosky architektonického rozvrhu.

Skrze vyzrálé malby z podzimu loňského roku se více než kdy předtím sžil s estetikou barevných ploch, skvrn a jejich vzájemných vztahů. To poznamenalo i kresby, kterým se tehdy věnoval, a ještě více ty, co vznikly poté. Zatím jsou drobnější, ale přesto oznamují, že došlo k syntéze. Sjednocování kompozic barevnými plochami s sebou náhle přináší i jejich celkové zjednodušení.

Zatím nevíme, jestli je tato „posttraumatická syntéza“ epizodou nebo restartem celého systému. Zajímavá je ovšem právě zóna neujasněnosti. Bártova kresby jsou vždy elegantní, ať již je míra jejich ne/uspořádanosti jakákoliv. Spolu s rostoucí přehledností se zato stává čitelnou vazba k modernismu. V malbách pro Softcore byla zatím nejzřetelnější. V kresbách se zjevovala postupněji. V perspektivě dosavadní Bártovy tvorby je ale také tento příklon možné považovat za součást je fascinace „troskami“, „záplatami“ či prefabrikovanými a opětovně použitými materiály. Bártova tvorba je vlastně koláž z různě nalézaných a poslepovaných podnětů. A jako koláž může rezonovat i s obecnějším pocitem z přítomného stavu naší civilizace.

Jiří Ptáček, kurátor výstavy

Trvání výstavy: 12. 3. – 19. 4. 2013.

Galerie Dole, Nádražní 30, 702 00  Moravská Ostrava

Více z LaCultury...

  • PEVNOST XI/202213. listopadu, 2022 PEVNOST XI/2022 Film & seriál Filmoví recenzenti docenili hrdinský biják Black Panther: Wakanda Forever (80 %), horory Smile (80 %) a Telefon pana Harrigana (70 %). Do kin míří česká fantasy pohádka […]
  • Mami, mám hlad 213. června, 2023 Mami, mám hlad 2 Kolikrát denně slyšíte od dětí: mami, tati mám hlad. Dcerka s oblibou říká, že by si bříško dalo něco dobrého. Rodič vyjmenovává standardní pokrmy a dítko kýve nesouhlasně s hlavičkou a […]
  • Výstava České korunovační klenoty na dosah v Brně5. února, 2015 Výstava České korunovační klenoty na dosah v Brně Již od 24. ledna do 31. března se v brněnském Letohrádku Mitrovských můžete těšit z  výjimečné výstavy, která představí mistrovské repliky nejhodnotnějšího českého pokladu – korunovační […]
  • Dávné světy24. listopadu, 2023 Dávné světy Kniha "Dávné světy: Výpravy do zaniklých ekosystémů Země" od Thomase Hallidaye je fascinujícím dobrodružstvím do hlubin minulosti a evoluce naší planety. Tato kniha vás zavede na úžasnou […]
  • Otec pohádkového žánru – Charles Perrault24. ledna, 2016 Otec pohádkového žánru – Charles Perrault Vystudoval práva, a pak dobyl svět tím, že psal pohádky. Ostatně stejně na tom byli třeba Jacob Grimm nebo Karel Jaromír Erben. Jenže právě Charles Perrault je považován za průkopníka […]
  • Příběh koi a ai31. března, 2011 Příběh koi a ai Poslední česky vydaná kniha francouzsky píšící Belgičanky Amélie Nothombové Ani Eva, ani Adam je dalším z děl mapujících její neutuchající love story s Japonskem.
  • Když hořčík nestačí k tomu, abyste si pamatovali25. března, 2018 Když hořčík nestačí k tomu, abyste si pamatovali Život je jako řeka. Plyne, převaluje se přes kameny a je na vás, jestli se necháte unášet proudem, nebo začnete plavat a určovat si směr sami. Ruth, hrdinka knihy Nazdar,vitamíne, už to […]
  • Připoutaná13. února, 2024 Připoutaná „Popravdě, kdo může vědět, čeho je jiný člověk schopný?“ – citace z knihy, str. 123 – Druhý román skvělé americké autorky Adele Parksové, který jsem přečetla a zcela jistě se pustím i do […]
  • Sbírka Rozhraní vrací čtenáře k lyrice11. dubna, 2020 Sbírka Rozhraní vrací čtenáře k lyrice David Bátor je ve svých sbírkách autentický. S výjimkou Zbuje, kterého oblékl do prajzkého nářečí, je Bátorův rukopis i po letech pevně čitelný – bolestně niterná lyrika s neustále se […]
  • Ententýky, tři papriky; paleo, raw, ať jsem zdráv3. května, 2015 Ententýky, tři papriky; paleo, raw, ať jsem zdráv Jak pravil německý filosof Walter Benjamin: „Být šťastný znamená znát se a moc se sebe neděsit.“ V poslední době je knižní trh plný publikací, které mají člověku pomoci s osobním rozvojem, […]
  • Francouzská nádhera na jihu Moravy10. srpna, 2010 Francouzská nádhera na jihu Moravy Vstupte do pohádky v Jihomoravském kraji, navštivte zámek Boskovice, který možná klame svým nenápadným vzhledem, avšak uvnitř skrývá pravé poklady – množství cenných knih, starobylé globy […]
  • Jak šel čas: proměny slezské krajiny a měst5. prosince, 2012 Jak šel čas: proměny slezské krajiny a měst Jsou lidé, kteří milují pestrý život ve městě. Jsou lidé, kteří touží splynout se svobodou malebné krajiny. A jsou lidé, kteří sní o tom, jaké by to bylo žít na zámku v době, která se od […]