Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Více z LaCultury...

  • Seznamte se s nejlepším chirurgem na světě. Dokáže zázraky… ale jen v případě, že mu dobře zaplatíte5. ledna, 2023 Seznamte se s nejlepším chirurgem na světě. Dokáže zázraky… ale jen v případě, že mu dobře zaplatíte O muži známém pod jménem Black Jack se povídá, že je nejlepší chirurg na světě. Dokáže prý dělat zázraky a je schopný zachránit i člověka, kterému ostatní lékaři nedávají žádnou naději. […]
  • Pařit na Boru či nepařit? Toť otázka…25. července, 2017 Pařit na Boru či nepařit? Toť otázka… Téměř na rok přesně vychází nový singl kapely Scooter s názvem Bora! Bora! Bora! Hned od začátku nám bylo slibováno, že to bude ten 'starý dobrý Scooter', na nějž všichni netrpělivě […]
  • Kdo zavraždil terapeutku Ninu?16. srpna, 2022 Kdo zavraždil terapeutku Ninu? Alice a Leo se přestěhují do exkluzivního obytného komplexu. Bydlení zde je jejich splněným snem. Alice je nadšená - dům je úžasný a sousedé se zdají být milí, takže to vypadá tak, že si […]
  • Chinaski na plavbě po moři plném novinek23. října, 2010 Chinaski na plavbě po moři plném novinek Kluci z Chinaski v létě slibovali představení nové desky v rámci velkolepé tour. Pětice koncertů je za námi, zbývá poslední. Jak se vychvalovaná akce, o kterou se velkou měrou zasloužil […]
  • „Trénink je nenahraditelný a upřímnost je nepostradatelná,“připomíná začínajícím autorům Stephen King20. února, 2020 „Trénink je nenahraditelný a upřímnost je nepostradatelná,“připomíná začínajícím autorům Stephen King Memoáry o řemesle. To je podtitul knihy O psaní, jejímž autorem je Stephen King. Jeho jméno už jste za ta léta jeho úspěšné kariéry amerického autora hororu jistě několikrát slyšeli. […]
  • Smyslnost hudby roztančená v kapkách Vltavy a paprscích světel5. července, 2013 Smyslnost hudby roztančená v kapkách Vltavy a paprscích světel Do nočního ticha zazní první tóny hudby. Okamžik nato protnou sametově černou tmu první paprsky pestrobarevných světel, které se v divokém tanci proplétají s kapkami vody. Publikum […]
  • Hluboký stabilizační systém páteře a bolest zad2. srpna, 2024 Hluboký stabilizační systém páteře a bolest zad Kniha "Hluboký stabilizační systém páteře a bolest zad" od Petra Schlegela se zaměřuje na komplexní problematiku hlubokého stabilizačního systému páteře (HSSP) a jeho vliv na bolesti zad. […]
  • Kniha, která nejvíce ovlivnila můj život 27. září, 2013 Kniha, která nejvíce ovlivnila můj život Naše soutěž "Kniha, která nejvíce ovlivnila můj život" jde do finále! Kdo vyhraje? Bude to snad tahle báseň "Mistře!" od Nicole R. Snové? Nechme se překvapit.
  • Drak, jenž čeká19. srpna, 2024 Drak, jenž čeká Evropský kontinent z východu ohrožuje drtivá moc Byzantské říše. Byzantskému císaři Julianovi se kdysi podařilo udržet polyteismus, a tak se křesťanství ani islám nerozšířily do celého […]
  • Jak na marketingovou komunikaci?19. července, 2023 Jak na marketingovou komunikaci? Věnujete se profesně marketingu nebo máte malý podnik či živnost, kterým se musíte starat o propagaci? Pokud ano, jistě víte, že marketing je velmi dynamické odvětví, pro které jsou […]
  • Knihovnice z Troublesome Creeku24. dubna, 2022 Knihovnice z Troublesome Creeku Americká spisovatelka Kim Michele Richardsonová před lety narazila na článek, který líčil práci knihovnic z pojízdných knihoven v Kentucky. Zajímala se o jejich život a chtěla nám čtenářům […]
  • Síla komplexů ze šedesátých let s nadhledem5. května, 2010 Síla komplexů ze šedesátých let s nadhledem Dominanta dnešních měst. Panelový dům. Sídliště panelových domů. Celé město panelových domů. Neuvěřitelně fascinující. Nebýt pánů komunistů šedesátých let a jejich racionálního uvažování a […]