Mít alespoň okrajový přehled o hudbě v Česku, Evropě, Británii či Americe není v dnešní době žádný problém. Už dokonce není ani třeba horlivě pátrat na internetu, hudba z těchto zemí, respektive kontinentů nás doprovází denně na každém kroku. V rádiu, reklamách, na MTV či bulvárnější formou v časopisech.
Zkuste se ale zeptat, kolik znáte umělců z Taiwanu, Indie, Brazílie… Samozřejmě za celý život nemáme šanci si poslechnout všechno a všechny. Ale čím dál víc mám pocit, že v hudbě začíná být na Západě poněkud nuda. Pokud se nebojíte menší změny a zkusit něco nového, zvu vás na jihokorejské pódium, kde za chvíli vystupuje současný nejpopulárnější hip-hopový interpret, herec a bavič říkající si MC Mong.
Jednatřicetiletý Shin Dong-hyun se narodil a vyrostl v Jižní Koreji. Úspěšně vystudoval Dong-A Broadcasting University, zaměřující se na média a vysílání a to ho nakonec přivedlo před bránu slávy a úspěchu. Ze začátku to tak ale nevypadalo. V roce 1998 se sice stal členem hip-hopové party People Crew, bohužel působil jako šedá myš a zatímco si fanynky lepily plakáty ostatních členů na dveře pokojíků, MCho neúspěch velice zklamal. Už od mala rád psal skladby, zpíval, miloval zábavu a představoval si ve své hlavě vtipné skeče a nápady. O šest let později získal roli v korejském televizním sitcomu Non-Stop 4. Jeho komediální vlohy se projevily na plno, jeho postava se stala tou nejpopulárnější a najednou ho znala celá země. Nabídky na další televizní tvorbu se jen hrnuly, ale MC toužil vrátit se k tomu, co ho nejvíce naplňuje. A to je hudba a bavit lidi.
Za tím vším je ale tvrdá práce. Pokud chcete uspět a udržet se na vrcholu, nic jiného vám, speciálně v Koreji, nezbývá. Instantní úspěch po západním způsobu tady nemá dlouhodobou šanci. Korejci hudbu a své oblíbené umělce doslova milují, to taky znamená větší nároky na um interpreta a vyvarovat se byť jen drobných zaškobrtnutí. Proto specializované korejské zábavní a hudební společnosti trénují na první pohled jen líbivé kluky a dívky, nicméně musejí nejen dobře vypadat, ale i zpívat, tančit, hrát a vystupovat.
MC Mong se vzhledem ke své povaze veselého kluka a tak trochu blázna rozhodl svoje hudební počiny koncipovat humorně, někdy až parodicky. Přebaly alb, videoklipy i hudební vystoupení jsou pro fanoušky takovou malou událostí. Navzdory této teatrální póze, není jeho hudba vůbec prostá a texty se po vzoru západních hip-hopových hvězd nezabývají jen počítáním majetku a krásných slečen. Mong píše často o tom, co kolem sebe vidí nebo cítí, přidá kapku humoru a kritici či posluchači ho za to ocenili již nejednou cenou.
Mong si pro svou milou povahu našel i mnoho přátel z branže a ti se tak často objevují jako hosté na jeho albech nebo ve videoklipech. Mong se nerozpakuje udělat si srandu sám ze sebe a tak se ve svém největším hitu Ice Cream proměnil v asociála, který si vyjde na rande s bohatou, rozmazlenou dívkou. O tom, že láska je jako zmrzlina se můžete přesvědčit v povedeném videoklipu. Letos v létě vydal své poslední album vtipně pojmenované Humanimal, ze kterého vyšly hity Indian Boy, kde se MC prohání s dětským lukem a šípy a Horror Show, kde si bere na paškál hororové klasiky.
MC Mong je blázen, vtipálek, možná na svůj věk trochu dětinský a někdy až magor, ale vždy si můžete být jisti, že to dělá pro své fanoušky. A jde na něm vidět, že ho to stále baví. A nás taky!
Více z LaCultury...
6. prosince, 2023 Ann Hui představí svou tvorbu na festivalu Filmasia Srdcem 19. ročníku festivalu asijských filmů Filmasia bude uznávaná hongkongská režisérka Ann Hui. Zásadní filmařka nesmazatelně spojená s hongkongskou novou vlnou navštíví Prahu poprvé, […]
19. prosince, 2015 Jen vrhnout trochu světla na nejtemnější místo na světě V poslední době jsem přečetl některé tituly pojednávající o jednom z pravděpodobně nejkrutějších a přitom nejutajenějších míst na světě – Severní Koreji. Nedávný příběh z tamních vod nese […]
5. května, 2011 Oriental Music City *11: Korejská invaze a velké thajské zklamání DUBEN 2011
I v roce 2011 zůstanou každý měsíc brány do východního města hudby pro čtenáře LaCultury otevřené dokořán. Roztančené ulice originálních beatů, malé krámky tradičních asijských […]
19. února, 2011 Oriental Music City *08: Netizens vs. pop divy LEDEN 2011
I v roce 2011 zůstanou každý měsíc brány do východního města hudby pro čtenáře LaCultury otevřené dokořán. Roztančené ulice originálních beatů, malé krámky tradičních asijských […]
14. října, 2010 Oriental Music City *04 ZÁŘÍ 2010
Nově Vás každý měsíc bude LaCultura zvát na exotickou cestu do východního města hudby, které jsem hrdě postavil z pěti nejzajímavějších písní ve vizuální podobě ze všech koutů […]
9. dubna, 2010 V Asii opět padá Rain Po téměř roce a půl si zpěvák a tanečník Rain přichystal pro své fanoušky nový hudební materiál, kde se vrací do doby svých prvních alb.
1. prosince, 2014 Tučňáci z Madagaskaru aneb Mnoho povyku pro nic V roce 2005 vstoupil na scénu jeden kreslený film, který si okamžitě získal přízeň dětí i dospělých. Snímek studia Dreamworks o čtyřech zvířatech putujících nedobrovolně na pustý […]
1. prosince, 2022 Červený pokoj Po poměrně dlouhé době jsem se dočkala opravdu povedeného krimi thrilleru, jehož zápletka, samotné vyšetřování i rozzuzlení nemělo nejmenší chybičku. Nic nebylo přitažené za vlasy, vše […]
13. dubna, 2019 Jaké to je mít povolení zabíjet? Nemluvíme teď o agentu 007. Kdepak, svět už je mnohem, mnohem dál. Lidstvo vyvinulo technologie, které vpustilo do svého těla. Nanity tak mohou upravovat jejich váhu, hojit jim zranění a […]
5. prosince, 2013 In Extremo ve Zlíně Ve čtvrtek 21. listopadu vystoupila ve Zlíně známá berlínská folk-metalová kapela In Extremo. Jako předskokana měli české Forrest Jump, kteří už od deváté hodiny rozehřívali zvolna […]
2. března, 2019 Legendární tvorové Draci Nakladatelství Egmont představuje publikaci ze série Legendární tvorové. Tentokrát se zaměříme na posouzení dostupných informací o pomyslných králích mytologických stvoření, kterými jsou […]
Obyčejný, snad milý student z Ostravy s multi-rozsahem zájmů. Čeká mne studium kulturně-politické geografie a biologie na Ostravské univerzitě, které bych chtěl více usměrňovat k asijským nejen lingvistickým vědám. Miluji Japonsko, v poslední době i Koreu, Taiwan, Čínu i jiné země jihovýchodní Asie. Miluji hudbu, jak západní tak východní - nalézt v mém ipodu poslední hit Nelly Furtado nebo Kobukura není tedy výjimečný jev. Miluji filmy, jsem závislý na CSFD, a taktéž bedlivě sleduji a kritizuji západní a východní kinematografii. Miluji zvířata - a to většinou ne ta moc oblíbená. Proto mi vadí, když někdo nazve delfíny rybami nebo napíše ve slově medúza kroužkované u. Díky příležitosti přispívat na LaCultuře vás budu chtít seznámit s u nás neoprávněně opomíjenými kulturními střípky daleké Asie.
Wau, je fakt skvělej! Jsem ráda, že tu konečně někdo začal přibližovat skvělou asijskou hudbu těm nezasvěceným! ^^ banzai! xD
Hip-hop mi někdy nebyl moc blízký, ale jedna osoba můj postoj k němu značně změnila. Pokud mi paměť slouží, tak si to pako říká MC Mong ^^ Začátky neměl snadné, ale o to úžasnější teď je.
Nikdy jsem nelitovala, že jsem MC Monga začala poslouchat xD a to jsem se k němu dostala úplnou náhodou xD kdybych se bejvala nedívala na tu jednu variety show a on tam neměl ty své úžasné hlody, tak bych ho asi poslouchat nezačala :) Mongu držím ti palce xD
Dobrej článek Dave, jen tak dál…;)
Nikdy bych neřekla, že se dá o jednom hip-hopovém interpretovi napsat takový obsáhlý a zajímavý článek. Autorovi se povedlo získat dalšího fanouška, aniž by tušil, že asijská kultura nebyla pro mě to pravé ořechové. Sleduji Davidovy recenze již delší dobu a musí konstatovat, že nic lepšího jsem již delší dobu nečetla. Kam se na něj hrabou profesionálové z novin a časopisů. Super!!!!!
Bláznům na hudebním poli se nic nevyrovná O:)
A proto tak máme rádi ty „naše“ asijské umělce:) Hravost, jdoucí ruku v ruce s čirou geniálností a skvělý zážitek je na světě. Upřímně mi Hip-Hop tolik neříká (u mě v asii vedou Beat Crusaders a jim podobní) ale nutno podotknout, že MC Mong zaujal.
Skvělý článek.
Vynikající článek! Přiznám se, že to málo co jsem viděl z MC Mongovy videotvorby mě osobně neoslovilo, nicméně na článku se mi velmi líbilo vystižení rozdílů mezi „neasijskou“ (nekorejskou) a především západní hudební kulturou. Z asijské tvorby jsem již zažil skutečně mnoho a i když nevím, jakého rozpětí je znalost autorova, v článku jsem nepostřehl jakoukoliv zaujatost či přehnanost tvrzení :)
Wau, je fakt skvělej! Jsem ráda, že tu konečně někdo začal přibližovat skvělou asijskou hudbu těm nezasvěceným! ^^ banzai! xD
Hip-hop mi někdy nebyl moc blízký, ale jedna osoba můj postoj k němu značně změnila. Pokud mi paměť slouží, tak si to pako říká MC Mong ^^ Začátky neměl snadné, ale o to úžasnější teď je.
Nikdy jsem nelitovala, že jsem MC Monga začala poslouchat xD a to jsem se k němu dostala úplnou náhodou xD kdybych se bejvala nedívala na tu jednu variety show a on tam neměl ty své úžasné hlody, tak bych ho asi poslouchat nezačala :) Mongu držím ti palce xD
Dobrej článek Dave, jen tak dál…;)
Nikdy bych neřekla, že se dá o jednom hip-hopovém interpretovi napsat takový obsáhlý a zajímavý článek. Autorovi se povedlo získat dalšího fanouška, aniž by tušil, že asijská kultura nebyla pro mě to pravé ořechové. Sleduji Davidovy recenze již delší dobu a musí konstatovat, že nic lepšího jsem již delší dobu nečetla. Kam se na něj hrabou profesionálové z novin a časopisů. Super!!!!!
Bláznům na hudebním poli se nic nevyrovná O:)
A proto tak máme rádi ty „naše“ asijské umělce:) Hravost, jdoucí ruku v ruce s čirou geniálností a skvělý zážitek je na světě. Upřímně mi Hip-Hop tolik neříká (u mě v asii vedou Beat Crusaders a jim podobní) ale nutno podotknout, že MC Mong zaujal.
Skvělý článek.
Vynikající článek! Přiznám se, že to málo co jsem viděl z MC Mongovy videotvorby mě osobně neoslovilo, nicméně na článku se mi velmi líbilo vystižení rozdílů mezi „neasijskou“ (nekorejskou) a především západní hudební kulturou. Z asijské tvorby jsem již zažil skutečně mnoho a i když nevím, jakého rozpětí je znalost autorova, v článku jsem nepostřehl jakoukoliv zaujatost či přehnanost tvrzení :)