Manipulovat, nebo být manipulován?

Robert Cialdini

Robert Cialdini napsal tuto knihu na základě studií sociologů, psychologů a manuálů odborníků na přesvědčování. Dokonce se sám nechal přijmout do firem profitujících na psychologických slabinách lidí. Zaměstnán jako podomní obchodník nebo dealer automobilů pronikal do tajů manipulace se zákazníky a objevil tajemství úspěšných prodejců. O všechny nabyté zkušenosti se na stránkách Zbraní vlivu dělí se svými čtenáři a nabádá je k obraně před nenápadnými taktikami vyhovění.

Ano, cílem knihy není čtenáři ukázat, jak manipulovat ostatními, ale přesný opak – naučit se manipulativní taktiky rozpoznat a ohradit se proti nim, v lepším případě reagovat správnou obrannou reakcí. Sám autor přiznává, že byl dříve snadnou kořistí všelijakých obchodních zástupců a výběrčích příspěvků – což bylo koneckonců jedním z důvodů, proč se začal zajímat o psychologii přesvědčování a vyhovění.

Jazyk knihy balancuje na pomezí odborné literatury, přesto je text snadno pochopitelný a udržuje si vysokou úroveň čtivosti od začátku až do konce. Uvedené studie vás přesvědčí o tom, že už pouhým slovosledem nebo přidáním krátké formulace do požadavku lze až několikanásobně zvýšit pravděpodobnost jeho akceptování příjemcem. Podobné techniky a pravidla se dělí do několika kategorií, dle kterých je kniha členěna do kapitol.

Mimo jiné se dozvíte, jak manipulovat lidmi na základě obyčejné vděčnosti, jak získat sympatie u jiných, proč se někteří lidé zcela odevzdávají sektám a jsou pro ně ochotni i zemřít, nebo co způsobuje takzvaný „efekt přihlížejícího“, při kterém nikdo z davu čumilů není schopen pomoci trpícímu či umírajícímu člověku.

Aby bylo jasno: ta kniha je opravdu dobrá. Přesto by se našly maličkosti, které bych Zbraním vlivu vytknul. Jsou psány pro americký trh. Některé uvedené záležitosti tak lze v české společnosti kvůli jejímu odlišnému sociokulturnímu vývoji a specifičnosti aplikovat jen ve značně omezené míře. Narážím na jeden z prvních příkladů v knize – jak prodat „ležák“, zboží, o které dlouhou dobu nikdo nejeví zájem. Zdvojnásobení ceny způsobující dojem luxusu možná povede k většímu zájmu amerických spotřebitelů, obávám se ale, že tato taktika by mohla mít u průměrného českého zákazníka, jak známo orientovaného především na cenu, naprosto opačný efekt, než je žádoucí. Podobně mnohé další příklady pocházejí z amerického prostředí a nekorespondují tak příliš se středoevropskou realitou.

Závěrem si dovolím krátké shrnutí. Zbraně vlivu je kniha nabitá zajímavými informacemi, kniha protknutá studiemi a zkušenostmi lidí, kniha, kterou bych doporučil každému, kdo se chce naučit ovlivnit chování svého okolí, nechce se nechat ovládat ostatními, chce zvýšit odbyt svého výrobku nebo ho prostě jen zajímá, jak funguje lidská psychika. Skutečně věřím, že čtenář, který si osvojí praktiky popsané Robertem Cialdinim, získá psychologickou zbraň, která mu může zjednodušit život nebo pomoci rozpoznat a ubránit se všudypřítomnému psychologickému nátlaku.

Parametry:

Formát: 143×215 mm
Barevnost: černobílá
Vazba: paperback
Počet stran: 332
Datum vydání: 16. 8. 2012
ISBN: 978-80-87270-32-5
Běžná koncová cena: 349,-

Více z LaCultury...

  • Nové zbraně vlivu22. července, 2023 Nové zbraně vlivu "Nové zbraně vlivu" od Roberta B. Cialdiniho je neocenitelný průvodce do světa psychologie vlivu a manipulace. Tato kniha přináší pokročilé techniky a strategie, které vám umožní lépe […]
  • Čtěte z tváří jako z knihy24. října, 2015 Čtěte z tváří jako z knihy Autorem ještě docela čerstvé novinky z nakladatelství Jan Melvil Publishing je Paul Ekman, který se po více než 30ti letém působení na Kalifornské univerzitě rozhodl zpřístupnit své dílo […]
  • Autismus bez masky14. srpna, 2024 Autismus bez masky Audiokniha "Autismus bez masky" od Devona Price, namluvená Kristianem Pekarem, je důležitým a osvěžujícím příspěvkem k porozumění autismu. Tato kniha je nejen vzdělávací, ale také […]
  • Tropické noci21. května, 2024 Tropické noci Útlá knižka českého autorka Jakuba Fránka „Tropické noci“ odhaluje, kam až nás může dovést naše dlouho ukrývaná a opomíjená minulost. A už podle názvu je jasné, že vám bude při čtení […]
  • SFUMATO – VLČKOVÁ22. února, 2024 SFUMATO – VLČKOVÁ Zjednodušeně lze říci, že sfumato je renesanční malířskou technikou překrývání vrstev barev. Alžběta Vlčková ovšem přiléhavý termín použila pro název autobiografického románu o životě […]
  • Existuje cesta ke šťastnějšímu životu?3. prosince, 2023 Existuje cesta ke šťastnějšímu životu? Den má pouze 24 hodin. To nezměníte. Můžete se ale naučit svůj čas lépe rozvrhnout a prožívat jej radostněji i pod tíhou povinností a rozptylování. Takzvaná "časová chudoba" má vliv na […]
  • Mystický léčitel: Mozek a jeho zdraví praktický průvodce12. listopadu, 2023 Mystický léčitel: Mozek a jeho zdraví praktický průvodce Mystický léčitel: Mozek a jeho zdraví - Praktický průvodce od Williama Anthonyho může být zajímavý pramen znalostí o našem mozku a nervovém systému. Tato kniha nás provází do hlubin […]
  • No Filter16. srpna, 2023 No Filter Kdo by neznal Pavlínu Pořízkovou, supermodelku českého původu.  Narodila se v Československu, kde prožila krásné dětství s milovanou babičkou. Její rodiče ji jako tříletou zanechali […]
  • Handmade byznys27. července, 2023 Handmade byznys Handmade byznys od Hany Konečné je inspirativní průvodce pro všechny tvůrce, kteří se chtějí ponořit do světa handmade podnikání a vytvořit si úspěšný byznys ze své vášně a kreativity. […]
  • Děti a digitální džungle20. června, 2023 Děti a digitální džungle Kniha mapující současné nástrahy digitálního světa na knižním trhu dlouho chyběla. Tuto mezeru vyplnila Michaela Slussareff svým průvodcem Hry, sítě, porno, kdy už z názvu vyplývá, které […]
  • Přepracované a rozšířené vydání Začínáme na burze14. června, 2023 Přepracované a rozšířené vydání Začínáme na burze Začínáme na burze od Ondřeje Hartmana je vynikající kniha pro ty, kteří chtějí proniknout do světa burzovního obchodování a investování. Autor nás provází základy burzovního prostředí a […]
  • Jak zabránit klimatické katastrofě22. listopadu, 2022 Jak zabránit klimatické katastrofě Lidé mění přírodu k obrazu svému. Z divoké, autentické přírody se stává krajinou kulturní, pokud má-li štěstí. V horším případě je zalita do betonu. S radostí lidstvo likvidujeme všechny […]

Studovaný žurnalista, povoláním marketér, ve volném čase muzikant a čtenář. Nejraději čtu a recenzuji knihy o vědě, osobním rozvoji a biografie.