Když čtyři dospívající a znudění zbohatlíci natočí a následně prodají video, na kterém umírá člověk v přímém přenosu, je to pro ně jen zábava a možnost vydělat velké peníze. Protože za sebou nezanechali žádné stopy, vraždu, kterou spáchali, se nepodařilo vyšetřit.
Po letech se ale na scéně zjevuje mstitel, který se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. Bohatí páni v nejlepších letech zpočátku nechápou, co se děje. Brzy jim však dojde, že někdo zná jejich temné tajemství a chce, aby zaplatili za to, co kdysi udělali. Oni však platit nehodlají a udělají cokoliv, aby trestu unikli. Dokážou to anebo pravda vyjde na povrch?
Autorem knihy Kreténi je dlouholetý novinář Lukáš Havlas, který pracoval mimo jiné v MF Dnes a Hospodářských novinách, kde zastával funkce redaktora, editora i zástupce šéfredaktora. V posledních letech pracuje jako mediální poradce v agentuře Bison & Rose a ve volných chvílích se věnuje psaní. Jeho kniha vyšla díky úspěšnému crowdfundingu, který probíhal na stránkách nakladatelské online služby a komunity Pointa.
Kniha má skvělé téma, které je příslibem neotřelého příběhu. Tento příslib kniha i naplní, ale jen částečně. Za to ale může především krátký rozsah knihy. Na pouhých 120 stranách se odehrávají nejen příběhy čtyř zbohatlíků a mstitele, ale i novinářky, jednoho zkorumpovaného policisty, muže, kteří od mladistvých vrahů jejich krvavá videa odkoupil, kněze i dcery jednoho ze zbohatlíků. Propletení jejich osudů je zajímavé, jistě podrobně promyšlené, ale kvůli rozsahu knihy se pořád jen klouže po povrchu, i když má příběh spoustu momentů, které by si zasloužily rozebrat do hloubky. Takto se v podstatě jen mění vypravěči jako postavičky na Orloji, avšak o nikom z nich se nedozvíte tolik informací, abyste si k němu vybudovali nějaký vztah.
Následkem toho je například to, že ze všech těch nesympatických postav paradoxně jako nejodpornější vychází samotný mstitel a jeho milenka, dcera jednoho ze zbohatlíků. Zbohatlíci jsou odporní lidé, ale nijak se tím netají, zatímco milý mstitel má plnou hubu pokryteckých řečí, že to všechno dělá pro svého mrtvého tatínka, přičemž to – minimálně podle napsaného textu – není pravda. Jde mu pouze o peníze, všechna slova o otci působí jen jako prázdné kecy. Je to tak proto, že tady není nic, co by dokazovalo, že mu na otci skutečně záleželo. Žádné popsané společné zážitky nebo rozhovory ani to, zda o něj měl vůbec nějaký zájem, když byl na ulici. Z toho, že nešťastný otec vzal několik stovek, které mu zbohatlíci nabídli, a přistoupil na domluvu s nimi, naznačuje spíše to, že byl mstiteli docela ukradený. Kdyby nebyl, měl by se v nouzi na koho obrátit a nemusel skončit v smrtelné pasti.
Celé to působí tak, že pro mstitele je nejdůležitější je jen jeho vlastní prospěch, což se ukazuje při vydírání jednoho z vrahů a snahou dostat z něj miliony i užívání si krvavých peněz s jeho dcerou, která mimochodem deklaruje, jak se chce od otce odstřihnout… jenže navzdory hrdinným prohlášením špinavé peníze nesmrdí ani jí. Co tam po mrtvém otci, mstiteli jsou zkrátka přednější peníze – a nezáleží na tom, z jakého zdroje – a jeho uspokojení. Nic víc za tím není. Ostatní jsou – s výjimkou kněze – odporní, ale tihle dva jsou odporní a ještě k tomu i pokrytci. Pokud to byl záměr, vyšel skvěle, pokud však měli tihle dva být za hrdiny, tak bohužel, nepovedlo se.
Je zkrátka škoda, že tento slibný námět doplatil na to, že nebyl pořádně rozvitý. Kdyby se třeba v knize našly i nějaké scény mstitele s otcem, hned by všechno vyznělo jinak, protože čtenář by měl šanci mu jeho pocity uvěřit a třeba se do něj i vcítit. Takhle jde jen o sled událostí, častokrát napínavých a překvapivých, ale popisujících jen základní informace a nic navíc. Dalším názorným příkladem je jeden ze zbohatlíků, který se na místo činu vrátil a pokusil se bezdomovci zachránit život. Ani v tomto případě zde nedostanete nějaké emoce nebo pohled do jeho mysli, budete se muset uspokojit se suchým popisem. A přitom by to taky mohla být zajímavá postava, a ne jen další zaměnitelná figurka, stačilo jen jít do hloubky a věnovat jí alespoň trochu pozornosti.
Stojí tedy kniha za přečtení? Ano, už jen pro autorovy originální nápady. Je potřeba však počítat s tím, že jde o nenáročnou krimi jednohubku, která doplácí na přílišnou stručnost.