Schéma je prosté a slouží spíše k provázání přehršle gagů, než aby dráždilo náš cit pro dramatickou výstavbu. Potápějící se kytarová ex-hvězda narazí zcela náhodou na zdánlivě ošumělou a zcela šedou postavu odkudsi z prázdnoty, která se mu vrství kolem stále tlustší bubliny z etanolu. Přivleče si tuhle osůbku do svého depresivního deliria právě ve chvíli, kdy už se odhodlává všechno skoncovat. Neznámý bezdomovec (snad anděl strážný, snad stín, snad vidina – o to tu vůbec nejde) začíná s každým úderem zklamání a samoty uvnitř kytaristovy bubliny rozehrávat ze své ošoupané tašky všechny možné životy či přímo komedie životů, aby pomohl sebevrahovi jeho bublinu rozbít a obrátit ho zpátky k jeho životu.
Každá cesta do fantazie, každá série skečů, každá hra končí pochmurným sólem elektrické kytary, kdy se ztroskotanec vrací na svou židli nad níž se pohupuje smyčka, načež neznámý host začne novou partii, nový nápad, nový tandem se rozjíždí.
Opulentní hostina ze zbytků, rockový koncert, modeling, klasická groteskní honička, cirkus, plavecký bazén. Nebýt tušeného scénáře pod každou akcí, asi bychom sledovali poměrně zdařilou improvizaci. Jenže improvizace to není a tak některé přechody zůstanou slabší, leccos plně nevyzní, intenzita kolísá. Nic nepomůže poměrně vyzrálý repertoár obou herců. Návraty na vlastní šibenici ztrácejí časem komično, aniž by kdy získaly na vážnější kvalitě, ztrácejí vůbec dech a stávají se pouhým střihovým trikem. Naopak některá dueta přinášejí vlastní nečekaný náboj. Klasická honička policajta a lumpa v prvním obsazení (policajta rozehrává bezdomovec) by nám tolik chtěla připomínát bratry Marxovy (Sanža měl možná v očích občas záblesk jako Harpo).
Gagy jsou výstižné a servírují nám přesně takovou zábavu jakou tehdy chceme. Vše se však radikálně obrací, když se role vymění. Kytarista, v jakémsi prvotním rozněžnění sotva přijímá bobbyho přilbu, ovšem jen co si ji nasadí, stává se z něj agresivní a sugestivní zvíře. Groteska se rázem ze starého stříbrného plátna vytrhává do syrové reality jakéhosi dokumentu o policejní zvůli a brutalitě. Divák neví jestli se má smát a tentokrát katarze na jevišti zafunguje v plné síle. Bohužel poprvé a naposled je tu motivace jít se oběsit (jakmile kytarista vystřízliví) opravdu živá a pochopitelná. Groteska se tu vplížila do temné groty těch zákoutí lidské duše, jimž se většinou vyhýbáme vysmívat. Tudíž ač není celá konstrukce tak působivá a my se spokojíme s tím přijít, pobavit se, zatleskat, některé momenty mají zvláštní energii, která se dotýká oné smutné geniality klaunství. Už jen pro ni stojí za to na jinak „obyčejné a zdařilé“ představení zajít. Alespoň pobavit by se měl každý, na to je většina scének dobře sehraných. A dodejme, že dopad na dno končí odrazem.
Režie: Luděk BaSiSa Hrají: Sergej Sanža, Martin Siničák
P.S.: V galerii si nenechte ujít výstavu Ekoplakát.
17. srpna, 2020 Avangers: Válka upírů Avangers jsou globální policajti, kteří nejednou zachránili nejen svět, ale celý Vesmír. Den co den bojují s nepříteli. Tentokráte se pustili do upírů. Do tajemných nočních tvorů, kteří […]
25. října, 2010 Divadlo je zrcadlem života Broňa Kotiš vystudoval Státní konzervatoř Praha obor hudebně dramatický, poté účinkoval v několika pražských divadlech a nakonec zakotvil v Plzni, kde je od roku 1998 stálým členem souboru […]
20. července, 2013 1913 – mozaika malých příběhů velkých jmen Za sto let se svět neskutečně změnil. Jak by ne, když se rok 1913 stal v tolika věcech zlomovým. Je vyhlášena nezávislost Tibetu. Igor Stravinskij uvádí balet, dílo století, které však […]
27. září, 2009 Der Film – Festival německy mluvených filmů nese téma: 20 let poté Jedním z hlavních motivů čtvrtého ročníku festivalu německy mluvených filmů Der Film je výročí 20 let od pádu berlínské zdi. Festival se uskuteční od 1. do 7. října v pražských kinech […]
14. září, 2021 Zaklínač: Blednoucí vzpomínky Gerald z Rivie je pro většinu čtenářů kultovní postava, kterou stvořil polský spisovatel Andrzej Sapkowski. Gerald z Rivie je zaklínač, který putuje světem a za úplatu zbavuje lidi […]
4. listopadu, 2019 Pevnost XI – hasta la vista, baby
obálka PEVNOST XI/2019, zdroj: www.pevnost.cz
Film
Šestistránkovým hlavním tématem listopadového čísla se stal nový Terminátor: Dark Fate. Pozornosti se ale dostalo i […]
18. června, 2013 Pod Parou se hlásí o slovo! Léto je už tradičně svátkem různých open-air festivalů. Vedle obrovských multižánrových dinosaurů, jakými jsou Rock for People, Colours of Ostrava a další, se tak trochu krčí v rohu ty […]
16. července, 2009 Nouvelle Vague v Paláci Akropolis Po dvou letech se do ČR vrací francouzská skupina Nouvelle Vague, která do Paláce Akropolis přiveze představit své nové album NV3.
10. října, 2022 PEVNOST X/2022 FILM & SERIÁL
Tématem říjnového čísla jsou antihrdinové v čele se snímkem Black Adam, který má 20.10. premiéru v českých kinech. Do té doby můžete vychutnávat filmové novinky jako […]
27. prosince, 2018 Které místo nebo osobu byste nechali zmizet? To je otázka, kterou svým spolužákům položí hloubavá Gwendy Petersonová. Neptá se ovšem jen v rámci zadaní domácího úkolu z dějepisu. Gwendy má totiž doma tajně ukrytou kouzelnou skříňku, […]