Krajina posedlá tmou

Lars Kepler - Hypnotizér
Lars Kepler - Hypnotizér

Brněnské nakladatelství Host se v poslední době soustředí mimo jiné i na detektivky pocházející ze severských zemí. Na úspěšnou trilogii Stiega Larssona navázalo prvním dílem série další Švédky Asy Larssonové, a aby těch Skandinávců s matoucími příjmeními nebylo dost, vypůjčila si spisovatelská dvojice z tamních krajů několik písmen do křestního jména pseudonymu Lars Kepler. Jejich fiktivní autor nezahálí a dělá čest svému pojmenování hnedle první částí plánované řady napínavého čtiva nazvané Hypnotizér. Polovina autorského dua – Alexander Ahndoril – je u nás známá rovněž díky knize Režisér (NLN, 2010), v níž si pohrává s mísením reality a fikce kolem osoby známého filmového tvůrce Ingmara Bergmana. Spolu se svou rovněž spisovatelsky aktivní manželkou Alexandrou Coelho Ahndorilovou se pak rozhodli vytvořit „opravdu dobrou detektivku s propracovaným a komplikovaným dějem, a přitom s vysokou literární hodnotou jako Stieg Larsson, “ což oba uvedli v rozhovoru pro Publishers Weekly. A potvrdili, že jejich pseudonym je opravdu odkazem právě na něj.

Strategie zmatení

Lars Kepler - Hypnotizér
Lars Kepler - Hypnotizér

Avšak taková přímočarost ve srovnávání, jak samotným duchovním otcem a matkou Hypnotizéra, tak nakladateli i recenzenty, je hlavním kamenem úrazu intertextuálního hodnocení díla. To je samo o sobě funkční detektivkou, která uvádí na scénu trochu tajemného a prací posedlého inspektora Joona Linnu, jehož intuice se nikdy nemýlí („Tak řekni, že jsem měl pravdu.“), terapeuta obětí traumat Erika Mariu Barka s hypnotizérskou minulostí, jeho žárlivou manželku a tchána – bývalého policistu, nemluvě o pubertálně umíněném synkovi se symbolickým jménem Benjamín, který trpí nedostatečnou krevní srážlivostí. Pomalu se rozjíždějící příběh mate čtenáře nejen počáteční záměnou vraha a oběti, ale také svou narativní strukturou. Hlavní případ, který zpočátku zůstává na mrtvém bodě, se postupně vyvíjí v paralelní děj k temné ústřední vyprávěcí linii. Ta se pomalu vynořuje z textu kdesi za polovinou knihy podobně, jako hypnotické „zaříkávání“ vyvolává bolestné vzpomínky zpátky na hladinu vědomí pacientů v terapeutické skupině, a postupně zrychluje do napínavého finále. Kde se tedy stala chyba?

Předsudek předchází pád

V marketingovém mixu začátek nového knižního seriálu sice výhodně parazituje na proslulém Larssonovi a tyje z jím získané dobré pověsti skandinávské detektivní školy, v konečném důsledku však právě v této komparaci Alexandr s Alexandrou žalostně prohrávají i selhávají. Jejich knihu se zkrátka rozhodně nevyplácí číst s předsudkem, ani s tím pozitivním. Tam, kde Stieg Larsson strhává téměř filmovým vypodobněním děje, nudí Lars Kepler jeho (byť možná záměrnou) absencí. Kde plastickým líčením neobyčejných postav Larsson upoutá natolik, že si může dovolit trochu zvolnit v tempu, protože čtenář už je chycený a charakteristika i osudy hlavních protagonistů jej zajímají stejně jako příběh samotný, Kepler ubíjí neživotnými deskripcemi a banálními situacemi svých hrdinů. Žárlivost manželky „hypnotizéra“ na jeho deset let starou avantýru by mohla vzbuzovat pochopení i soucit, ale místo toho je jen otravná, protože choť nezískává dost prostoru ani výrazných vlastností, aby vůbec někoho zaujala. Kde Larsson pečlivě buduje své pozice řemeslným perfekcionismem, významotvornými detaily a znalostí žánru, Ahndorilovi upadají do mnohých klišé a prázdných popisů, které nepomáhají ani lépe poznat jednotlivé charaktery ani vystavět děj. Zatímco Larssonovy postavy se obvykle chovají logicky (a v opačném případě je jejich nelogičnost posléze vysvětlena jako záměrná, nebo je důsledkem prudké povahy či sociopatie jeho hrdinů), Keplerovy figury se opakovaně pouštějí do týchž marných podniků, v nichž je navíc jejich intervence zbytečná až kontraproduktivní.

Fronta před korunovací

Všechny tyto výtky však přesto neznamenají, že kniha jako taková neobstojí. K dokonalosti má sice daleko, ale pokud zapomeneme, že je společným dílem dvou již zkušených spisovatelů a přistoupíme na hru se smyšleným pisatelem, pak to rozhodně není nepovedený debut. Jen mu jako nováčkovi příliš neprospívá srovnávání se „starými mistry“. Stieg Larsson je sice opravdu mrtev, ale na příslovečný trůn zatím nenastoupil adekvátní náhradník, jehož jméno bychom spojili se zvoláním „vivat“. Adeptů je však spousta a neexistuje žádný důvod, proč si s nimi neukrátit dlouhou chvíli. Vzhledem k tomu, že Lars Kepler plánuje šestidílnou sérii, bude mít ještě několik dalších pokusů.

Lars Kepler: Hypnotizér, Host, Brno, 2010

Více z LaCultury...

  • Mořský hřbitov25. října, 2024 Mořský hřbitov „Mořský hřbitov“ je jedinečným románovým počinem norského autora Aslaka Noreho, který vydalo nakladatelství Host. Mořským hřbitovem je myšleno místo v Severním ledovém oceánu, kde leží […]
  • Láska za mizerných dní13. října, 2024 Láska za mizerných dní „Falešný život nelze žít správně.“ – citace z knihy, str. 13 – Host přichází se svou, v pořadí třetí knihou úspěšného německého autora Ewalda Arenze, zaměřenou na lidské vztahy […]
  • Zatloukání hřebů30. září, 2024 Zatloukání hřebů Mám moc ráda hororové příběhy. Miluji ten pocit, který se se mnou táhne už od dětství, a totiž ten, že mám po shlédnutí hororového filmu nebo při čtení knížky s hororovými prvky strach […]
  • Ignis fatuus5. září, 2024 Ignis fatuus „Žití někdy děsí víc než smrt.“ – citace z knihy, str. 146 – Skvělá Petra Klabouchová si mě získala už nějaký ten rok zpět svými skvělými romány. Myslela jsem, že po fascinujícím […]
  • Dcerka28. srpna, 2024 Dcerka „Důležitý není začátek. Důležitý je konec. A konec spočívá v tom, že jsem přežila.“ – citace z knihy, str. 7 – Zpráv o válce na Ukrajině, ať už pravdivých či nepravdivých, vybájených […]
  • Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne? 9. července, 2024 Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne?  Osmnáctiletá Mer je posledním žijícím vodomágem na útěku. Jako dítě se dostala do služeb kralevice a na jeho rozkaz vyhledávala studny nepřátel. Bezpáteřní kralevic je pak otrávil, čímž […]
  • Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit?8. července, 2024 Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit? Phoebe je na spektru a nejradši je, když se všechno odehrává podle zavedených pravidel. Miluje svou komfortní zónu, ráda chodí na procházky se psem, věnuje se psaní fantasy a snaží se […]
  • Jež se stala sluncem29. června, 2024 Jež se stala sluncem „Od okamžiku, kdy zjistila, co skutečně znamená nicota, uvěřila, že může přežít.“– citace z knihy, str. 35 – Představte si, že se narodíte do doby a na místě, kde rodičům umírají děti […]
  • Džinové27. června, 2024 Džinové „Člověk nemá nikdy dost a nikdy se nemůže jednoduše spokojit s tím, jak se věci mají.“– citace z knihy, str. 101 – Můžu říci, že první kapitola stěžování si chudáka Turka, co musí dřít […]
  • Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat26. června, 2024 Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat „Jaké to asi je, každou noc usínat se strachem o život.“ – citace z knihy, str. 26 – Expert na mezinárodní rozvoj a novinář Jiří Pasz procestoval plejádu zemí, kde se soustředil zejména na […]
  • Pacanka5. června, 2024 Pacanka Klára Elšíková je redaktorka a spisovatelka. Její kniha s názvem Pacanka mě zaujala svou obálkou a anotací. Kdo je Pacanka? Je to dívka, která se chová jako kluk. A jak se vlastně má […]
  • Vyvolali jsme bouři27. května, 2024 Vyvolali jsme bouři „Milovat bez porozumění, to není láska, ale jen klam.“ – citace z knihy, str. 166 – Mimořádný román přibližující historické události válečného běsnění Japonců na okupovaném území dnešní […]