„Český mír zblízka s nadsázkou a humorem ukazuje zákulisí všech těch absurdních válek okolo něj. Všichni o radaru četli nebo slyšeli, my jsme ale u toho byli a s kamerou zaznamenali nevídané,“ vysvětlují tvůrci. Přesto nebo právě proto, že americká vláda svůj plán odvolala, film je stále aktuální. „Podle nás je to komedie o povaze a kvalitě české demokracie dvacet let od revoluce,“ říkají.
Český mír, zdroj: Bontonfilm
„Radar představuje fenomén, který rozdělil českou společnost. Vedle sebe ve filmu vystupují vrcholní politici a normální lidé. Ti první se obvykle zapisují do dějin, bez těch druhých by žádných dějin nebylo.“ Ve filmu uvidíte Baracka Obamu, George Bushe, Mirka Topolánka i Tomáše Klvaňu, Jana Neorala, Ivana M. Jirouse, mírové aktivisty, obyvatele Brd a také ochočeného divočáka Jonáše. Navštívíte Oválnou pracovnu Bílého domu, Pentagon i paseky v okolí brdské kóty 718. „Je úlevné se zasmát sebezahleděným politikům i sám sobě,“ podotýkají Vít Klusák a Filip Remunda.
Český mír s Českým snem nespojuje pouze slovo v názvu. „Jsou si až komicky podobné pointou: tolik humbuku, potištěného novinového papíru, křiku a vášní kvůli chiméře. V Českém snu se dav hnal k plachtě v domnění, že se za ní skrývá nákupní ráj. A v Českém míru se oba dva tábory vášnivě hádaly o něco, co Obama v kratičkém půlnočním telefonátu jako mávnutím prezidentského proutku zrušil. Kafka i Hašek by se podle nás náramně bavili, kdyby to mohli zažít,“ míní tvůrci. Stejně jako v Českém snu je štáb v několika scénách součástí situace: například když příslušníci Vojenské policie za pomocí hmatů a chvatů vyvádějí členy z vojenské zóny, nebo když zvukař prchá před trokaveckými honci, protože se bojí, aby jej v loveckém zápalu nepostřelili.
Český mír, zdroj: Bontonfilm
Základním popudem ke vzniku filmu bylo sledování nečekaně vyhraněných vášní – jak vehementně pro, tak ještě vehementněji proti – které propukly v lednu 2007, když Američané s radarem oficiálně oslovili českou vládu. „Okolo prázdnin už jsme to nevydrželi a začali točit. Paradoxně obě strany sporu velice přesvědčivě vyhrožovaly terorismem, či dokonce válkou, která zničí Česko – to je přeci téma jak hrom. Zalíbilo se nám to jako ideální námět na grotesku o demokracii,“ vysvětlují Vít a Filip. Film točili bezmála tři roky a střihali další rok.
Celkem vzniklo 124 hodin hrubého materiálu. „Natočili jsme například pana Topolánka, jak se čepýří v Oválné pracovně, nebo napínavou partyzánskou válku o brdskou kótu 718 mezi policií a mírovými aktivisty, která vypadá jak boje ve Vietnamu. Nebo Ivana Martina Jirouse, jak se na jihlavském náměstí pere s aktivisty Ne základnám. Tohle vše v televizi nebylo,“ popisují konkrétní situace, ve kterých se ocitli.
O nečekané situace opravdu nebyla nouze: „Mrzí nás, že nás Vláda ČR vyhodila z vládního letadla, když pan premiér Topolánek letěl za prezidentem Bushem. Na palubě prý byla velká legrace, letušky pištěly hrůzou, když viděly, že si premiér hraje s darem, který vezl do Washingtonu. A jednou nám kdosi volal ze skrytého čísla, představil se jako novinář z Nového Zélandu a ptal se, jestli plánujeme naším filmem ovlivnit hlasování sněmovny o česko-americké smlouvě,“ vyjmenovávají režiséři.
30. prosince, 2023 Jak na strategický marketing Společně s globalizací přicházejí i nové globální trendy a výzvy, které vznikají například v důsledku pandemií nebo politicko-ekonomické situace. Důležitou roli v podnikání začaly hrát i […]
17. listopadu, 2023 Tlapková patrola ve velkofilmu Děti seriál Tlapková patrola milují! Neznám malé dítko, které by nevědělo, kdo je Ryder a jeho skvělá psí parta: Marshall, Rubble, Chase, Rocky, Zuma a Skye. Keit Chapman vytvořil legendu, […]
16. února, 2022 Od VIZE k ZISKU Staré české přísloví praví: "Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě". Opravdu? Možná to platívalo za dob naších prababiček, ale dnes, kdy konkurence nespí? Pro kováře byl […]
25. června, 2021 Konec marketingu? Svět se mění – a platí to i pro svět marketingu. Doba tradičního marketingu pomalu, ale jistě končí, a stávající postupy přestávají fungovat. Jak tedy oslovit zákazníky v době […]
9. července, 2018 Komedie z prostředí letišť aneb dovolená v plném proudu S přicházejícími letními prázdninami mnoho z nás odlétá do teplých i studených krajin za poznáním, koupáním i dobrodružstvím. Proto vám přinášíme tři filmy a seriál, který vás […]
7. května, 2018 Akumulátor 1 v novém kabátu Film Jana Svěráka Akumulátor 1 byl v digitálně remasterované podobě předveden losangeleskému publiku během přehlídky českých filmů Czech That Film. Poprvé se však divákům tento film […]
7. srpna, 2017 Disneynature – Království odvahy Do kina si člověk obvykle zajde na nějaký ten celovečerní biják ozářený slávou jmen hlavních protagonistů, a to ať už dáváte přednost romantickým komediím nebo hororovému SCI-FI. Pokud ale […]
24. července, 2017 Kráska a zvíře Ona byla krásná, jemná, skromná a on se jí povahou na míle vzdálený zdál. Náhla vypukla mezi nimi láska, kterou nikdo nečekal. Ano, ano okouzlující příběh Kráska a zvíře si znovu vzalo do […]
5. srpna, 2016 Srpnová Pevnost dobývá vesmír V matičce Praze se totiž odehrává nejen děj knižní přílohy Kladivo na čaroděje, jejíž sérii je věnována i dvojstrana v časopise, ale taky se tu přece chystá premiéra Ray Bradburry´s […]
25. března, 2016 Divadlo Sklep zamíří v květnu do kin Před 45 lety se zrodil fenomén české divadelní a kulturní scény: Divadlo Sklep. Ku příležitosti těchto narozenin vznikl celovečerní dokumentární film s názvem Tajemství Divadla Sklep aneb […]
14. března, 2016 Recenze: Zoolander No. 2 Letos se do kin vrátila legendární komedie Zoolander. Hvězdami našlapaný příběh o nejlepším modelovi planety (Derek Zoolander) a jeho sokovi (Hansel) si v roce 2001 vysloužil uznání nejen […]
Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU.
V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků.
Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také.
Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".