JÓHANN JÓHANNSSON & HILDUR GUDNADÓTTIR

Spojení dvou výjimečných islandských hudebníků nabídne 10. prosince Palác Akropolis. Na pozvání průběžné přehlídky severské hudby Midnight Session zavítají do Prahy skladatel a klavírista Jóhann Jóhannsson a čelistka Hildur Guđnadóttir. Jedna z největších hvězd soudobé post-klasické hudby, v jehož tvorbě se mísí prvky minimalismu, avantgardy, barokní i filmové hudby se do Prahy vrací po dvou letech. V nich se Jóhannsson věnoval hlavně filmovým projektům. Hildur Guđnadóttir patří mezi čelné představitele současného propojování klasické hudby s elektronickým ambientem. Kromě sólových nahrávek je také například stálou spolupracovnicí skupiny múm.

Islandského skladatele Jóhanna Jóhannssona už v Čechách rozhodně není potřeba obšírně představovat. Zvukový vizionář už více než dekádu prozkoumává terén od soudobé avantgardy přes filmovou hudbu, galerijní zvukové instalace až k laptopovému popu a patří mezi nejvýznamnější severské hudebníky současnosti. S každou nahrávkou navíc nachází nečekané cesty realizace své hudební filosofie, v jejímž centru je organické prorůstání akustických a elektronických zvuků. Z jeho desek stojí za pozornost Fordlandia – orchestrální pocta Fordově utopickému městu v Jižní Americe či elektronická meditace IBM 1401 – A User’s Manual využívající zvuky prehistorických počítačů. Jóhannsson je také zakladatelem reykjavíckého uměleckého kolektivu a labelu Kitchem Motors a skupiny Apparat Organ Quartet. V posledních letech se nejvíce věnuje filmové hudbě, za kterou obdržel ceny z festivalů v Rhodes Island a Sapporu. Kriticky oceňovaný je i nedávný společný počin s dokumentaristou Billem Morrisonem nazvaný The Miners‘ Hymns. Letos se také vydání na nosičích dočkala jeho hudba k „městské symfonii“ Copenhagen Dreams dánského filmaře Maxe Kestnera.

Zatímco při poslední pražské návštěvě před dvěma roky se Jóhannsson nechal v Rudolfinu doprovázet Pražským komorním orchestrem, tentokrát zahraje svoje skladby v intimních aranžích jen s klavírem a přispěním violončela islandské hudebnice Hildur Guđnadóttir. Rodačka z Reykjavíku má za sebou spolupráci s krajany Múm či Benem Frostem, ale i dalšími spřízněnými kapelami jako jsou The Knife, Wildbirds & Peacedrums nebo Pan Sonic. Skládá také hudbu k tanečním představením či galerijním instalacím. Své sólové počiny vydává Hildur Guđnadóttir na proslulé britské značce Touch. Mimořádného ohlasu se dostalo například její uhrančivé kolekci Without Sinking z roku 2009, kde hostuje i Jóhann Jóhannsson. Poprvé se ale potkali už v roce 2006 v Jóhannssonově skladbě Tu Non Mi Perderai Mai z výroční kompilace labelu Touch. Pravidelně se také koncertně doplňují a zahráli na několika významných festivalech soudobé či experimentální hudby. Jejich nejnovějším společným počinem je soundtrack k černobílé filmové klasice Pandořina skříňka z třicátých let, na němž se k nim přidal ještě legendární britský gramofonista Philip Jeck.

Společný prosincový koncert Hildur Guđnadóttir a Jóhann Jóhannsson v rámci cyklu Midnight Session představí oba hudebníky v jejich intimnějších polohách, jež jim dovolí rozehrát delikátní nálady na pomezí komorní hudby a ambientu. V pondělí 10. prosince by v Paláci Akropolis neměli chybět žádní fanoušci severské hudby a její svébytné estetiky.

Support – Irena a Vojtěch Havlovi

 

Více z LaCultury...