Jazzové jaro přišlo s Yaronem Hermanem

Celý koncert nahrávala Česká televize, a tak pořadatelé měli k dispozici pět kamer, které z různých úhlů snímaly hudebníky. Této nabídky využili jak nejlépe mohli – za hudebníky nainstalovali obří plátno, které celému večeru dodalo atmosféru špičkového profesionálního koncertu. Vynikající nápad byl promítat na plátno v černobílém obrazu, který nerušil a naopak v kombinaci s komorním osvětlením byl příjemnou složkou večera. Několikrát kamery také použily slow motion, což je rozmazání rychlých pohybů. Při pohledu na bubeníka, kterému paličky na plátnech opisovaly ohromné vějíře, se tajil dech.

Po akademické čtvrthodince a úvodním slovu Jana Beránka přišla na pódium Beáta Hlavenková s Bandem a hostem Ingrid Jensenovou. Jensenová vzala do ruky křídlovku a po chvíli se jazzová muzika rozjela naplno. Jedno sólo střídalo druhé a každý z hudebníků ukazoval, že si skutečně zaslouží být hostem letošního JazzFestu. Jen bubny byly zbytečně příliš nahlas (nevím, zda-li to byla chyba zvukařů či zda-li se bubeník nechal unést a pěkně to osolil) a basu bych zase vytáhl trošku víc nahoru. V průběhu večera zazněly písně z nového alba Hlavenkové Joy For Joel, které bylo natočeno letos v Americe. I když by tato perfektní klavíristka svou zapáleností rozžehla nejednu svíci, jejím písním cosi chybělo. Hudba to byla nádherná, příjemně se poslouchala, ale po chvilce jsem zjistil, že to cosi chybějícího je melodie. Ano, písně byly technicky velmi dobře zvládnuté, měly jazzový rytmus a rozhodně nezněly falešně, melodii a hlubší motiv byste tam však hledali marně. Hlavenkovou však omlouvá, že je ještě mladá a já věřím, že si po vydání několika dalších desek upevní nejen místo na české dámské jazzové scéně, ale že i najde svůj vlastní styl a její písně budou melodické.

Jestliže jsem nazval první koncert dobrým, pak druhý musím nazvat absolutní peckou. Yaron Herman Trio přišlo, usedlo za hudební nástroje a jak se na hudebníky takového kalibru sluší a patří, bez jakýchkoli řečí zahájili svoje vystoupení opravdu razantně. Těžko se mi bude popisovat, co jsem zažil. Tohle nebyla jen obyčejná hra v triu na tři nástroje– tohle byla hra na cokoli s čímkoli. Yaron Herman například uprostřed jedné skladby začal hrát na dětský xylofon, pak motiv převedl na klavír, převzala ho basa a nakonec přišlo finální strhující zakončení. Yaron Herman si ve většině skladeb vzal nějaký motiv (ať už známý nebo právě vymyšlený), který pak začlenil do celé skladby. Z jednoho motivu byla velmi patrná i Smetanova Vltava. To, co Yaron Herman předváděl na klavír, bylo neuvěřitelné. Ten člověk se snad narodil s prsty na klavírových klapkách. Jeho razantní hra gradovala, když si musel i stoupnout, aby se do křídla mohl pořádně opřít. Spousta situací také působila komicky – například když si stoupl a pořádně se opřel do akordu, až mu z toho málem spadly brýle, nebo když hrál xylofonovými paličkami na struny klavíru a jedna mu do něj spadla. Bubeník Cleaver, aby držel krok, zase několikrát vyměnil paličky za holé ruce a ukázal, že se dá hrát i bez paliček a že to jde i poslouchat. Basista Brewer si asi na vylomeniny moc nepotrpěl, zato předvedl několik neuvěřitelných sól, po kterých každého napadlo, jak je možné zahrát tolik tónů tak rychle jen na čtyřech strunách.

Až kdekoli uslyšíte jméno Yaron Herman, všeho nechte a okamžitě se běžte na něj podívat – ať už je v televizi, rádiu, na živo nebo o něm vykládá kamarád. Protože tenhle pianista má celou kariéru před sebou. A pevně věřím, že to bude kariéra bohatá.

Více z LaCultury...

  • Jsou popeláři lepší kouzelníci než čarodějové?18. července, 2022 Jsou popeláři lepší kouzelníci než čarodějové? Oblíbená autorka dětské literatury, Zuzana Pospíšilová, zve děti i dospělé do světa, kde se zcela přirozeně snoubí ekologické myšlenky se světem mýtických i lidských bytostí. Dvě desítky […]
  • George Clooney v tom lieta 3. února, 2010 George Clooney v tom lieta Drámou Lietam v tom sa Jason Reitman vracia do kín. Ide o kritikou vrelo prijatý snímok, ktorý má ale čo ponúknuť aj bežnému divákovi. Ide najmä o motívy, s ktorými sa dokáže stotožniť […]
  • Harley Quinn: Utržená ze řetězů13. září, 2021 Harley Quinn: Utržená ze řetězů Byla nebyla jednou jedna Harley Quinn. Dívčina, se kterou se život nemazlil, ale ona si s tím hlavu nedělala. Brala život takový, jaký je, a rozhodla se, že si ho užije. S pěti babkami v […]
  • Mystický léčitel8. dubna, 2022 Mystický léčitel Tělo je posvátný chrám, ve které sídlí duše. Mnoho vlivů působí na naše tělo i duši. Je neuvěřitelné, jak lidské tělo je silné a zároveň tak křehké. Člověk na vrcholu sil má pocit, […]
  • Husitské války očima japonského autora9. července, 2023 Husitské války očima japonského autora České království roku 1420. Dvanáctiletá Šárka po brutálním znásilnění přežila jako jediná z vesnice, kterou katolíci nemilosrdně vyvraždili. Útočiště nalezne u slavného českého vojevůdce […]
  • Česko-korejské dny 8. listopadu, 2012 Česko-korejské dny Po Francouzském podzimu nám nabídne Ostrava další kulturní sešlost v podobě dvou dnů věnovaných Koreji. Pokud se zajímáte o kulturu a dění po celém světě nebo jste milovníky východní Asie, […]
  • Husitská epopej30. července, 2019 Husitská epopej Hledáte-li v českých dějinách období, které dřímá v povědomí národa, vsadila bych si na období husitských válek. Co si ale dovedete vybavit kromě Jana Žižky, Tábora a vozové hradby? Ať už […]
  • Hana Hindráková: Psaní mě prostě velmi baví 20. února, 2015 Hana Hindráková: Psaní mě prostě velmi baví 23. února se na pultech knihkupectví objeví další kniha s africkou tematikou od trutnovské rodačky Hany Hindrákové. Titul nese příznačný název „Očarovaná“. Kde nás děj románu zavede, kdo […]
  • „A na své černé klisně tryskem ujíždí noc a trousí po poli modravé klasy.“21. srpna, 2016 „A na své černé klisně tryskem ujíždí noc a trousí po poli modravé klasy.“ Tenhle nápis se svého času nevyjímal ve sbírce citátů, nýbrž na jedné zdi na Kampě. I šel kolem Jan Werich, a když ho spatřil povídá si: "Hergot, no řeci tady někde za rohem nebydlí lord […]
  • Příběhy míst. Topografie soudobé paměti národa19. dubna, 2013 Příběhy míst. Topografie soudobé paměti národa Od 2. 4. 2013 do 4. 7. 2013 se v Muzeu města Ústí nad Labem koná výstava Příběhy míst. Téma výstavy Příběhy míst je dáno podtitulem Topografie soudobé paměti národa. Toto téma je zaměřeno […]
  • Trnkobraní ’09 – tradičně kvalitní zakončení léta nedaleko Vizovic1. září, 2009 Trnkobraní ’09 – tradičně kvalitní zakončení léta nedaleko Vizovic Poslední prázdninový víkend se ve Vizovicích uskutečnil již 42. ročník festivalu Trnkobraní. V areálu likérky Rudolfa Jelínka se na pódiu představili mimojiné Divokej Bill, Mig 21, Horkýže […]
  • SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO ODOHRÁ NA BAŽANT POHODE 2013 DVE PREDSTAVENIA29. května, 2013 SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO ODOHRÁ NA BAŽANT POHODE 2013 DVE PREDSTAVENIA Po prvýkrát v histórii sa na letnom multikultúrnom festivale Bažant Pohoda predstaví aj činoherný súbor Slovenského národného divadla. Na trenčianskom letisku odohrá hneď dve predstavenia […]