
Prezentace. Kde se vzala, tu se vzala, celou společnost si osedlala. Předstupujíce před skupinu jiných lidí mluví žáci ve škole i zaměstnanci ve firmách, ale sebeprezentuje se také každý z nás během celého dne – kam se hneme, tam svým chováním zanecháváme vizitku. Bez ohledu na rychlost doby, jsou lidé vždy všímaví… Tak buďte prozíraví a naučte se díky rozhovorům Jana Přeučila a Karla Voříška radě: Nebát se a mluvit.
K mojí práci patří rétorika. Stoupnout si před skupinu dříve neviděných lidí, zaujmout je a nasypat jim do hlavy informace, které by se jim mohly v brzkém životním rozhodování hodit, i když tomu třeba v daný okamžik nevěří. Máte to podobně? také přemýšlíte, jak získat pozornost něčí a co víc, kterak ji udržet po celou dobu, mít je na „své straně“ a budovat si dobré renomé? Na tohle téma najdete jistě mnoho článků a diskusí, ale nač chodit ke kovaříčkovi, když můžete ke kováři. V tomto případě rovnou ke dvěma mistrům slova.
Jan Přeučil a Karel Voříšek. Stačí vyslovit tato jména a vsadila bych se, že si většina z vás vybavila tváře i hlas, které k nim přiřadit. Jak by také ne, když je dlouhá léta potkáváme především na televizních obrazovkách. Anotace nakladatelství uvádí, že: „Jan Přeučil a Karel Voříšek spojili herecké a moderátorské umění a společně připravili knihu pro každého, kdo se chce zdokonalit v mluvení a přesvědčivosti před lidmi.“ Je tomu tak, ale nečekejte těžkopádné lekce.
Více informací ke knize a ukázku k přečtení naleznete na stránkách nakladatelství – zde.

Pánové jsou profesionálové, kteří vědí, kterak publikum zcela vtáhnout do děje. A tak je kniha sepsána formou poutavého, přátelského rozhovoru, kde se nešetří názornými historkami, barvitými popisy a dynamikou mluvy – tu přitlačí na významnou informaci, tu rozbije urputné soustředění uvolňujícím smíchem.
Pěstujte si eleganci
Pevné desky knihy zdobí fotografie autorů, kteří s úsměvem zdraví čtenáře pozvednutými klobouky. A taková je vlastně celá kniha – přátelská, elegantní, profesionální. Nehýří barvami, vystačí si s černobílými fotografiemi z rozhovorů a šedými infoboxy pro praktická cvičení (např. test charisma, procvičování intonace nebo trénování artikulace). Mistrně pracuje se slovy a textem, takže dokáže zaujmout začínajícího mluvčího i rétorického profíka, neboť při každém čtení si povšimnete něčeho nového.

Publikace má 200 stran a (pominu-li úvod i závěr) je rozdělena na pět kapitol. První – Jak rozmluvit zarytého nemluvu – radí, jak získat sebedůvěru a pracovat na sobě. Druhá kapitola – Projev jako bitva – prozrazuje, že klíčem dobrého projevu je nepodcenit přípravu, včetně procvičování improvizace. Třetí – Recept na přesvědčivost – potvrzuje význam schopnosti budovat dobrý dojem a osobní brand, což umocňuje čtvrtá kapitola – Lodyha, děloha, pic – tím, že učí čtenáře umění práce s hlasem a pátá kapitola – Tréma, tréma a zase tréma – se navrací k uzavření kruhu rétorovy sebedůvěry.
Kniha je velmi dobře strukturována. Každá kapitola je zahájena podnětným citátem a shrnutím informací Co se v kapitole mimo jiné dozvíte a seznamem Praktických cvičení (1 – 7). Následuje rozhovor autorů (tu a tam proložený upozorněním vypravěče Voříška) a závěrečné shrnutí, tedy umocnění představených informací v podobě pravidelné podkapitoly Vořechové přeučky.