Světově uznávaný dramatik a politik Václav Havel se poprvé stane režisérem, aby převedl na filmové plátno hru, kterou s úspěchem uvedly domácí i zahraniční scény.
Setkání Václava Havla s filmovou režií, řečeno jeho slovy – v závěru jeho veřejné kariéry – je poněkud symbolické. Jeho rodina, především v osobě jeho strýce Miloše Havla, je úzce spojena s rozvojem československého filmu a vybudováním domácího filmového průmyslu v období první republiky, sám autor odmalička toužil stát se filmovým režisérem, dobové poměry však mu zmařily jak studium, tak naplnění této dlouholeté touhy.
Zároveň je to poprvé, kdy Václav Havel bude svou autorskou vizi sám interpretovat.
„Divadelní hra je jakýsi polotovar, který autor nabídne divadlům a ta si s ním naloží po svém,“říká Václav Havel a dodává vysvětlení, proč se rozhodl zkusit filmovou režii. „Myslím, že autor to má pokorně snášet. Nesnese-li interpretaci někým jiným, má psát romány a ne divadelní hry. Poté, co mnohá desetiletí se mé hry takto hrají, pocítil jsem chuť konečně interpretovat sám sebe. A navíc filmem, což pro mne znamená určitou vnitřní satisfakci. Původně a vlastně celý život jsem chtěl být hlavně filmařem. A teď se mi to snad splní.“
Příběh filmu Odcházení je příběhem zlomového bodu v lidském životě. Dr. Vilém Rieger po dlouhá léta zastával funkci kancléře, nedávno však o ni přišel a zřejmě se s tím neumí vnitřně vyrovnat. I když se snaží to nedat najevo, v podstatě se mu zhroutil svět. Musí se vystěhovat z vládní vily, která se už za ta léta stala jeho domovem, a musí se účastnit nedůstojné procedury oddělování erárních věcí od věcí soukromých. Zároveň – a hlavně – musí prožít rozklad svého okolí, svého „dvora“, a uvědomit si, jak málo ho vlastně znal.
Ve filmu nejde jen o odcházení jednoho politika z funkce, ale obecněji o sám fenomén změny: každou vteřinu něco přichází a něco nenávratně odchází, nevíme odkud se všechno vynořuje a ještě méně víme, kam se to zanořuje. Vlastně jde o klasické téma dramatu, kterým je konec. Konec člověka. Konec epochy. Konec nějakého společenství. Konec lásky.
Divadelní hra o pěti dějstvích Odcházení vznikla v roce 2007. Česká premiéra se konala 22. května 2008 v Divadle Archa v režii Davida Radoka, v hlavních rolích se představili Jan Tříska, Zuzana Stivínová, Vlasta Chramostová a další. V zahraničí byla poprvé uvedena téhož roku 20. září v Londýně, během posledních 2 let se pak úspěšně hrála po celém světě, zatím poslední inscenaci Odcházení uvedlo v květnu 2010 divadlo Wilma Theatre ve Filadelfii.
Zdroj: TZ
Více z LaCultury...
7. března, 2016 Dokonalý smysl Existují tři příznaky této nevyléčitelné nemoci: absolutní ztráta chuti, absolutní ohluchnutí a absolutní slepota. Vítejte v dramatickém, napínavém světě, kde se lidé snaží žít a přežít i […]
29. února, 2016 Dramatický film „Kid“ podle skutečné události Tento smutný, dramatický a pravdivý příběh popisuje Kevina prvně jako 10 letého chlapce trpícího fyzickým týráním, a nakonec jako 35 letého muže se ženou a dětmi. Tento film byl natočen […]
20. listopadu, 2014 Dvojrecenze – Zmizení Eleanor Rigbyové: On, Ona Snímek je dvoudílným celovečerním debutem režiséra Neda Bensona. Jedná se o pohled obou partnerů na krizi vztahu, která byla spuštěna tragickou událostí. Ucelený obraz lze získat až po […]
14. října, 2014 Zmizení – anatomie zoufalství Cesty pátrání končí ve slepé uličce, a když se objeví nadějná stopa, sama se vymaže...
25. srpna, 2014 Kalvárie Drama režiséra Michaela McDonagha se odehrává v přímořském irském městečku. Hlavní postavou je otec James, místní kněz (Brendan Gleeson), který se snaží pomáhat svým bližním tak, jak mu […]
1. února, 2013 Přes Nic nás nerozdělí se přehnala zejména vlna emocí Od 31. ledna se v českých kinech připomene jedna z nejhrůznějších přírodních katastrof moderních dějin, devastace jihovýchododního asijského pobřeží vlnou tsunami, ve strhujícím dramatu […]
17. března, 2011 Norské dřevo na plátně ztvrdlo Nakonec i česká kina obráží adaptace slavného románu Harukiho Murakamiho. Zda se jedná o zbytečný film nebo důstojnou adaptaci se dočtete v naší recenzi.
7. února, 2011 Oscar, Goya a býčí zápasy Zdá se Vám, že výše uvedená slova nemají vcelku nic společného? Pak se pletete. Všechna charakterizují festival španělského filmu La película, který v druhé polovině měsíce února ovládne […]
3. února, 2011 Dokonalá Černá labuť (Black Swan) Bezprostředně po dokoukání filmu, pár minut po závěrečných titulcích sedím a zírám před sebe. Nejsem si stoprocentně jistá, co si mám vůbec myslet, a následující řádky píšu v jakémsi […]
30. března, 2009 Normal – dle Idnes.cz: „Nejočekávanější film roku“ Pred pár mesiacmi som videla nadupaný trailer na Normal. Skvelá kamera, cool Kňažko a dobre nasvietená pani exprezidentová - to predsa musím vidieť. Dnes, po 100 minútach filmu môžem […]
16. března, 2024 Švédské rodinné drama Můj bratr Upřímně bych byla dost vytočená, kdybych začala knihu číst bez toho, aniž bych věděla, že budou v textu chybět čárky, jména se budou psát malými písmeny na začátku a přímá řeč, které je v […]
6. prosince, 2023 Ann Hui představí svou tvorbu na festivalu Filmasia Srdcem 19. ročníku festivalu asijských filmů Filmasia bude uznávaná hongkongská režisérka Ann Hui. Zásadní filmařka nesmazatelně spojená s hongkongskou novou vlnou navštíví Prahu poprvé, […]
Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU.
V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků.
Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také.
Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".