
Nový román oblíbené britské autorky Gil Paulové „Boj o krásu“ z produkce nakladatelství Metafora přináší napínavý příběh o nesvárech mezi dvěma ženami, jež svůj život zasvětily kráse a boji za její „trvanlivost“.
Ač toho měly Elizabeth Ardenová a Helena Rubinsteinová dost společného, nic naplat. Jejich vzájemná rivalita v byznysu neznala mezí. Nejprve na to šly rafinovaně, ale jakmile jim došly nápady, neštítily se využít intriky, pomluvy a různé podvrhy.
Chudá Kanaďanka Elizabeth se vrhla na výrobu kosmetických přípravků, které ženám slibují mládí a krásu. Co si budeme, nic není přesvědčivějšího než slyšet, jak bychom mohly procesy stárnutí co možná nejvíce oddálit. Bohémská a soutěživá Helena naopak opouští rodné Polsko a v novém domově zakládá vlastní značku bylinné kosmetiky. Ač utekla před jedním válečným běsněním, dostává se do jiného, toho obchodního, a v něm je možné všechno! Navíc, když se do sebe pustí dvě emancipované ženy, boj bývá tvrdší, než kdyby se mezi sebou prali dva lvi. Obě zjišťují, jak umí být byznysové prostředí nemilosrdné, kruté a bez špetky empatie. Ženy se musí naučit jednat s ostrými lokty, s ničím se nemazat a rozhodně nesmí projevit jakékoliv slitování. Bohužel to odnáší i jejich osobní životy. Elizabeth se provdá ze zcela zištných důvodů a následně si přeje, aby se její novomanžel z války, do které dobrovolně narukoval, nevrátil. Helena zase manžela a syny zanedbává ve smyslu nedostatku péče a času s nimi stráveného.
Obě ženy se ve svém podnikání zachovaly naprosto odpudivě a ani jedna mi nebyla vyloženě sympatická. Rozhádané sokyně, které svým zákaznicím prodávaly příslib mladistvosti a krásy. Přitom obě předstíraly, že jsou něčím, čím nebyly. Lizzy tajila svůj prostý původ, Helena zase lhala o svém lékařském vzdělání i o zázračných karpatských bylinkách ve svých krémech. Navzájem si kopírovaly produkty i reklamy na ně. Jedna na druhou vyhledávaly kompromitující informace, vytahovaly špínu, snažily se tu druhou za každou cenu ve společnosti zdiskreditovat! Mimo to si kradly výrobní postupy, přetahovaly si zaměstnance, dokonce jedna druhé do salonů posílala na výzvědy špehy. Uplatňovaly nekompromisní agresivní taktiku.
„Střež se tiché vody, tichého psa a tichého nepřítele.“
– citace z knihy, str. 284 –
Počátky jejich podnikání krásně dokazují, jak na bohaté paničky funguje klamavá reklama. To se dosud nezměnilo.
Ale ať nejsem jen škarohlíd. Obdivuji postoj obou žen, jež zaujaly vůči tehdejším společenským konvencím. V první polovině minulého století nebylo rozhodně jen tak nastavit jim záda. Nicméně právě takové „provokace“ budou mít vždy jisto jistě své následky a s těmi musí každý „bojovník“ počítat.
Klobouk dolů před úžasným stylem vyprávění autorky. Podařilo se jí mě příběhem naprosto pohltit. Krásně vykreslila hlavní postavy – zakladatelky významných kosmetických impérií, a to jak na poli podnikatelském, tak v rovině osobnostní. Rovněž časově je dílo velmi poutavé – zahrnuje jak rozvoj průmyslu během první světové války, po boj na trhu po krachu newyorské burzy, až po následky, jež sebou neslo zapojení Ameriky do druhé světové války.
Velmi čtivé! Doporučuji.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Grada.cz.