Střípky událostí z roku 1913

florian illies 1913 co jsem chtel jeste vypravet

Rok 1913 byl svým způsobem přelomový. Znamenal konec jedné epochy. Cítili to všichni, avšak nikdo nevěděl, co přijde pak.

Když německý autor Florian Illies vydal knihu 1913: Léto jednoho století, zaznamenal okamžitý úspěch. Krátké příběhy si získaly zájem čtenářů a z knihy se stal bestseller. Povídalo se o ní, že má jen jednu chybu – že skončila. Illies, vědomý si touhy čtenářů po dalších střípcích ze života z předminulého století, se vrátil k prohledávání archivů, knihoven a galerií a připravil stejně podmanivé pokračování.

To nese název 1913: Co jsem ještě chtěl vyprávět a představuje další krátké skutečné příběhy o známých i méně známých spisovatelích, umělcích a novinářích. Z těch známých i v našich končinách zmiňme Oscara Wildea, Virginii Woolfovou, Stefana Zweiga, R. M. Rilkeho, Giacoma Pucciniho, Franze Kafku, Sigmunda Freuda či Alberta Einsteina.

Autorovi se povedlo dokonale vystihnout předválečný život. Ukazuje, jaká platila společenská pravidla, jaké názory v společnosti převládaly a jaké se teprve začaly šířit a jak vypadaly všední dni významných osobností epochy. Ano, válka se blížila, ale život neztrácel barvy a šel si svým tempem. Přinášel šťastné, smutné i podivuhodné chvíle, které v lidech, co je zažili, zanechaly nesmazatelnou stopu. Z každé stránky doslova dýchá atmosféra Belle Époque a je jen na vás. zda se rozhodnete nechat se jí pohltit.

Kniha zaujme především milovníky historie, umění a literatury. Pro běžné čtenáře bude většina jmen neznámá, což může trochu kazit zážitek ze čtení, ale úžasnou atmosféru knihy si užijí i tak. Hlavní hrdiny příběhů, které je zaujmou nejvíc, si pak snadno vyhledají na internetu. Pro, co mají o daném historickém období přehled, bude kniha příjemným zpestřením a souborem překvapivých informací, které v učebnicích nenajdou.