Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne?

files e 6050 utonuly kraj

Osmnáctiletá Mer je posledním žijícím vodomágem na útěku. Jako dítě se dostala do služeb kralevice a na jeho rozkaz vyhledávala studny nepřátel. Bezpáteřní kralevic je pak otrávil, čímž si zajistil strategickou výhodu v boji. Jakmile Mer zjistila, k čemu ji panovník zneužil, utekla. Jenže teď se musí doživotně ohlížet přes rameno a žít ve strachu, že ji jeho vojáci vypátrají.

Když ji najde její starý učitel a požádá ji, aby využila své schopnosti a pomohla mu svrhnout proradného kralevice z trůnu, po krátkém váhání souhlasí. Postupně se kolem ní zformuje podivná družina spojenců: její někdejší učitel, mladík prokletý jinolidem, roztomilý corgi, dědička cechu zlodějů, učenec a nepřátelský špeh. Společně se vydají na nebezpečnou výpravu, na jejíž konci by mělo čekat bohatství i Merina vytoužená svoboda. Dokáže tato skupina připravit kralevice o moc? A co je čeká na konci jejich cesty?

Autorkou knihy Utonulý kraj je americká spisovatelka Emily Lloyd-Jones. Emily vyrostla na vinici ve venkovském Oregonu, studovala angličtinu na Western Oregon University a napsala několik románů pro young adult čtenáře. V českém překladu Utonulý kraj vydalo Nakladatelství Host. V tomto nakladatelství vyšla i autorčina předchozí kniha ze stejného světa nazvaná Kostischrány.

Tato kniha vás nadchne ponurou atmosférou, poutavým stylem psaní a zakomponováním velšské mytologie do příběhu. I když se jedná primárně o příběh pro mládež, díky tomu, že v sobě zdařile kombinuje pohádku, horor a mytologii, má potenciál zaujmout i dospělé čtenáře. Kniha je psaná v er-formě a kromě Mer se zaměřuje i na mladíka, kterého proklel jinolid. Oba dva mají svá tajemství – a nejsou sami. Z podivné skupinky, která se rozhodla vyrazit na dobrodružnou cestu, něco tají každý. Postupné odhalování těchto tajemství přináší nečekané zvraty, které vás nejen překvapí, ale také přimějí číst dál, protože se budete chtít dozvědět, jak to všechno dopadne.

Kromě výpravy za kouzelnou studnou a pokladem se kniha věnuje také pocitům viny, které prožívá hlavní hrdinka. Důležitou roli hraje také zrada – nejen ta v Merině minulosti, ale i ty, které plánují někteří ze skupiny. Celý příběh je tak dost pochmurný a chvílemi i temný. Autorka se nebojí své postavy zranit ani zabít, takže tomu, že jsou v nebezpečí, bez problémů uvěříte. Jejich cestu proto budete sledovat s napětím až do samotného konce. Ten je originální, překvapivý a zároveň skvěle promyšlený. Když k tomu přidáte zajímavé postavy a jejich vzájemné spletité a neustále se vyvíjející vztahy, dostanete knihu, která – stejně jako autorčina kniha Kostischrány – rozhodně stojí za přečtení.

files e 6050 utonuly kraj