
Léto uplynulo jako voda. Žádné velké otřesy, jako například minulý rok, se na trhu čteček knih nekonaly. Proto si můžeme celkem dobře tipnout, co má český zákazník rád a co očekává od svých mobilních čtecích zařízení.
Prodej čtecích zařízení stagnuje, mnohdy je z trhu vytlačován levnými tablety, které nepříliš náruživí čtenáři volí kvůli všestrannosti. Ale přiznejme si, kdo čte několik hodin denně a je stále na cestách nebo se jenom prostě nechce tahat s objemnou bichlí, ten nedá na e-readery dopustit. Než si zodpovíme, co máme momentálně na českém trhu, je třeba se podívat na požadavky takového typického českého zákazníka.
Je pravda, že technologické pokroky, nové funkce či hardwarové inovace, se na trhu čteček v poslední době objevují spíše zřídka. Samozřejmě, vždy lze vymyslet něco nového, nicméně čtečky na nynější úrovni už příliš mnoho zlomů přinést nemohou. Barevné displeje jsou nyní slepou uličkou, podobně tak se ukázaly určité prakticky nepoužitelné funkce některých produktů. Chceme jenom číst, a to splňují téměř všechny základní modely. Nejžádanějšími jsou nyní 6″ čtečky, rychlé, s vysokým rozlišením, podsvícením displeje a dlouhou výdrží baterie. Zde je konkurence ohromná, a proto firmy nabízejí různé modifikace, ať už čidlo reagující na světelnost okolí, tlakové senzory na otáčení stránek, či konektivitu do obchodů s ebooky.
Pokud chce zákazník jistotu, zamíří mezi dvě nejvíce etablované značky v Čechách – Amazon a PocketBook. Pokud žádá levnou českou kvalitu, zavadí možná o čtečky internetového obchodu eReading.cz. Více světem ostřílení znají značky jako Barnes & Nobles nebo Kobo. Která z nich je ideální? To těžko říct, každá má jiné preference. A trochu si na ně tedy posvítíme.
Pokud jste zaměřeni pouze na čtení knih, ePUBů z internetových obchodů, a chcete zařízení, které se vám při prvním použití nerozpadne v rukou, hlavním kritériem pro vás bude cena. Poté samotná značka, která předurčuje kvalitu. Takové nalezneme právě mezi PocketBook a Amazon.
PocketBook (PB) čtečky mají své favority mezi modely produktové řady Basic – jednoduché, levné a přesto spolehlivé čtečky, se kterými přečtete skutečně všechno. Jejich nevýhodou je absence podsvíceného displeje, takže musíte mít vždy po ruce nějakou lampu . Modely řady Touch Lux jsou již dražší, ale pokročilejší verzí s podsvíceným displejem a trochu rychlejšími vnitřnostmi. Představují ideální kombinaci pohodlí a peněz investovaných do takového zařízení.
V Evropě je rivalem PB již zmíněný Amazon, který je v mnohém odpovědný za revoluci elektronického čtení. Jeho Kindle čtečky jsou známé po celém světě svou spolehlivostí a kvalitou. Samotná řada Kindle je srovnatelná s řadou Basic u PB, ovšem s drobnými rozdíly. Nepřečtete všechny formáty, což nemusí tolik vadit díky možnostem konverze. V mnohých zařízeních vás však budou tížit reklamy v menu. Přesto je v mnohých obchodech Kindle pravidelně řazen na druhé místo co do poptávky zákazníků, hned za vítězným Kindle Paperwhite – rivalem pro Touch Lux. Kindle Paperwhite je luxusnější verzí s podobnými funkcemi jako prostý Kindle, nicméně oproti Touch Lux už disponuje lepším displejem. Běžný uživatel si toho možná až tolik nevšimne, ale ti náročnější rozdíl zpozorují. Ovšem i zde platí, že za světoznámou značku si člověk prostě připlatí.
Co se luxusních čteček týče, opět jde o boj právě těchto dvou firem. Avšak sortiment se zásadně liší. Zatímco Kindle představil vloni svůj Voyage, luxusní 6″ čtečku se zmíněnými senzory okolního svitu a otáčením stran pomocí tlaku, u PB je situace trochu jiná. Čtečka PB Ultra disponuje zatím nejnovější generací displejů Carta u běžných modelů PB a rovněž fotoaparátem, který umožňuje převést nafocený text do textového souboru. Letošní model PB Senzo se v mnohém chce podobat Kindle Voyage. A pro úplné fajnšmekry je zde 8″ loňský model PB InkPad, který je v současnosti nejideálnější čtečkou pro čtení PDF dokumentů. Ovšem, ceny těchto modelů odpovídají jejich rozšířeným možnostem.
Co přinese budoucnost? Amazon se chystá na Voyage 2 a PB zatím mlčí. Vše záleží na subdodavatelích komponent čtecích zařízení, kteří se momentálně převratnými novinkami nechlubí. Jsou zde náznaky nových, rychlejších procesorů, nicméně takové věci prodeje pravděpodobně nezvýší. Ebooky jsou na ústupu a prodeje papírových verzí se začínají zvyšovat. Více než kdy jindy začíná platit pravidlo, že klasika se navrací.
zdroj obrázku:https://commons.wikimedia.org