28. 2. 2014 jsem navštívila prostory Cooltouru a zhlédla báječné vystoupení Dekameron od ostravského autora Pavla Helebranda, který si do hudebního divadla vybral sopranistky Veroniku Holbovou a Simonu Mrázovou, tenoristu Petra Němce, basistu Juraje Čiernika a herce Michala Sedláčka.
V programu stálo:
I. Den třetí / příběh desátý / Jak zahnat ďábla do pekla
Mladičká pohanka Alibech se stane poustevnicí a otec Rustico ji učí, jak zahánět ďábla do pekla. Když po několika týdnech učení otce Rustica úplně schvátí, Alibech od něj uteče a vdá se za Neerbala.
II. Den třetí / příběh první / Němý zahradník
Massetto z Lamporecchia se staví němým a stane se zahradníkem v jednom malém ženském klášteře, kde se jedna řeholnice přes druhou snaží, aby s ním ležela.
III. Den pátý / příběh čtvrtý / Slavík
Neoblomný messer Lizzio da Valbona drsně odhání od své dcery nemilého a nežádaného nápadníka Riccarda. Když ho však přistihne, jak s ní leží, přinutí ho, aby si ji vzal za manželku, a žije s ním pak v dobré shodě.
IV. Den osmý / příběh osmý / Parohy za parohy
Dva muži se přátelsky stýkají. Jeden z nich obcuje s manželkou svého druha. Ten druhý to zjistí a s pomocí své nevěrné manželky dosáhne toho, že jeho přítel je zavřen do truhlice. Zatímco je pak jeho přítel uvnitř, obcuje na truhlici s jeho manželkou.
V. Den devátý / příběh třetí / Tři sta lir
Dottore mistr Simon na naléhání Calandrinovy ženy a Pietra namluví při vyšetření lakotnému Calandrinovi, že je těhotný. Ten mu dá v zoufalství všechny zděděné peníze, aby dostal od doktora zázračný elixír. Když ho vypije, uzdraví se bez porodu. Callandrinově ženě Tesse se zatím narodí chlapeček!
Byla jsem trochu na vážkách, jak to bude vypadat. A myslím, že středoškoláci, pro které bylo dopolední představení určeno, se spíše těšili, až uvidí svlékající se půvabné zpěvačky. Ale chyba. Vše bylo vyřešeno velmi cudně a vtipně. Musím říci, že ačkoli se na nás ze všech stran hrne tolik erotiky, kolik ani nestačíme „pobrat“, a hrne se i z Dekameronu, tak u představení se nebudete červenat studem, ale spíše smíchem.
Na začátku nás uvedl do Dekameronu Michal Sedláček bravurním hereckým výkonem, poté už přišly na řadu jednotlivé povídky, které na sebe nenásilně navazovaly. Herci se stíhali převlékat a nebyly zde žádné nudné prodlevy.
Líbilo se mi, že herci-zpěváci se v „hlavních“ rolích prostřídali a nikdo nebyl ochuzen. Vychutnala jsem si zpěv každého zvlášť i sborově. S hereckým výkonem jsem také spokojená a byla jsem mile překvapena, že nikdo nic nepřehrával, jak je to u některých mladších vystupujících někdy vidět.
Hudební doprovod obstarával komorní orchestr složený z houslí, flétny, violoncella a kytary. Ten řídil Vladimír Liberda. K samotné hudbě – opravdu líbivé melodie, které pasují k jednotlivým povídkám a utkví Vám v hlavě. Ať už je to zpěv Alibech na poušti nebo milostný zpěv dvojice ve Slavíkovi.
Právě povídka pátého dne, příběh čtvrtý – Slavík, je výjimečná v tom, že se hlavní hrdinové svlékají opravdu donaha. Pravdou je, že divák sice nahotu vidí, ale ve skutečnosti vlastně nevidí. Více nebudu prozrazovat, protože ti diváci, kteří představení viděli, chápou, ti, kteří neviděli, mají ještě šanci rozvířit své bránice. A tak jim nebudu kazit pocit překvapení.
Proto bych vám ráda oznámila, že 23. 4. v 10.00 hodin proběhne vystoupení pro školy a 24. 4. v 19.00 hodin pro veřejnost, opět v prostorách v Cooltouru na Černé louce. Všichni jste zváni.
Nakonec ještě doplňuji informace o autorovi Pavlu Helebrandovi a něco málo o účinkujících, abyste věděli, že Vás čeká opravdu kvalitní vystoupení.
Pavel Helebrand (* 1960 v Opavě) je hudební skladatel a libretista žijící v Ostravě. Hlavním polem jeho působnosti jsou autorské hudebně dramatické projekty (Jesličky svatého Františka, Čarodějnice z Babí hůry, Evangelium podle houslí, Ngoa-É, Balady, Eia Gaia!, Kytice, Jezulátko), při jejichž realizaci často spolupracuje s umělci působícími v tomto městě. Tak se seznámil i se čtyřmi herecky nadanými pěvci a jedním pěvecky nadaným hercem, které si vybral do projektu Dekameron. Je také autorem baletů Cibuláček a Malá mořská víla. Z jeho instrumentálních děl se nejčastěji uvádějí Svity pro sólové violoncello, svita pro komorní smyčcový orchestr Z drva i krvi a Svita pro sólovou flétnu. Pro dětské muzikanty napsal Malé písničky (zpěv a klavír), Sen slečny Terezky (svita pro violoncello a klavír), Vrabci letí do světa a O vláčku Náklaďáčku (klavírní svity).
Veronika Holbová (* 1989 Karviná) vystudovala sólový zpěv na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě u Evy Dřízgové-Jirušové. Pod jejím vedením nyní rozvíjí svůj talent na Ostravské univerzitě. Získala významná ocenění na domácí i zahraniční půdě. Od roku 2009 hostuje v opeře Národního divadla moravskoslezského a spulupracuje se Státním divadlem v Košicích nebo Slezským divadlem v Opavě. Zahrála si také v Helebrandových Jesličkách.
Petr Němec (* 1977 v Opavě) studoval zpěv u Miroslava Urbánka na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Poté na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity u Sergeje Zubkeviče, pak u Klemense Słowioczka. Působil v operetním souboru NDM, posléze v operním sboru NDM, jehož členem je dosud. Druhým rokem je pedagogem zpěvu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Věnuje se koncertní činnosti, vede amatérský smíšený sbor, hraje na varhany. Je členem pěveckého sdružení Canticum Ostrava. V dílech Pavla Helebranda ztvárnil již několik rolí.
Michal Sedláček (* 1991 v Ostravě) vystudoval hudebně dramatický obor na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě a dostal angažmá v Divadle Petra Bezruče, kde účinkuje dodnes. Zároveň hostuje v Komorní scéně Aréna a v Národním divadle moravskoslezkém. Exceloval na jevišti v rámci Letních shakespearovských slavností. S Helebrandem navázal spolupráci v Jezulátku. Vystupuje také s vlastní kapelou Apatyka. Jako skladatel spolupracuje s občanským sdružením Bílá holubice, zkomponoval hudbu k jeho projektům Duha, Řeč duše a Tvé světlo.
Headline foto: Werner Ullmann