Ze sdělovacích prostředků slyšíme o boomu startupů, tedy o nových zpravidla technologických společností, které poptávají miliony dolarů pro svůj velký rozjezd. Je tu i jiná cesta, kde cílem není vybudování nadnárodní korporace, ale společnosti, která dá svému zakladateli svobodu a zákazníkovi užitečné služby či produkty.
Mediálně známé startupy jako je Google, Facebook potřebovaly pro svůj start obrovské investice, aby dokázaly produkovat tak důležitý zisk. Investice do nich činily miliony dolarů. Investice se v těchto případech vyplatila. Z vložených milionů dolarů se staly miliardy dolarů.
Člověk se pak domnívá, že pro rozjezd podnikání je zapotřebí obrovský vstupní kapitál. Není to úplně pravda. Kniha Startup za pakatel prostředkuje příběhy lidí, kteří bez velkých prostředků dokázali vybudovat solidní společnost. Všichni lidé mají něco společného, a to, že začali podnikat v oblasti, co je baví.
Každý člověk má svůj vlastní příběh, důvod, proč začal podnikat, a proč podniká. Někdy je to jen souhra náhod, jindy nutný životní krok. Všichni měli však jedno společné, omezené finance pro rozjezd svého snu. Dnešní technologie však umožní bez velkých vstupních investic založit webovou stránku a udělat jednoduchý eshop vlastní knihy, kterou jste vydali a sami distribuujete. Možností je mnoho a ideální je, nechat si platit za to, co děláte rádi a děláte dobře. Sám autor knihy Chris Guillebau podniká a při tom cestuje po celém světě. Jeho business je jeho koníček, nabízí služby, které by sám využíval. Viděl mezeru na trhu a vyplnil ji svou službou.
Každý podnikatelský příběh obsahuje důvod, proč začali podnikat, a s jakou vstupní investicí vstoupili do světa podnikání. Popisují, jak se jim vedlo v prvních dnech, týdnech, měsících a jak neustále vylepšují své služby. Vydělávají dostatek peněz, aby mohli být nejen existenčně, ale i duševně svobodní.
Téma svobody prostupuje celou knížkou. Není cílem vydělat miliardy dolarů, mít tisíce zaměstnanců. Cílem je být spokojený a svobodný. Můžete vydělávat 100 tisíc dolarů a přitom řídit svůj obchod z pláže na Mallorce a být spokojenější než ti, kteří své milionové podniky řídí v neustálem presu ze svých kanceláří, které opouští jen tehdy, když jedou na obchodní schůzku. Startapy nejsou doménou jen internetu a technologií, byť startup je pojem z novodobé horečky 90. let ve Silicon Valley, která byla ukončena otřesem na Wall Street v novém tisicíletí. Dnes zažívají svou renesanci.
Startup je podnikaní, které je postaveno na novém nápadu, na snu. Kniha Startup za pakatel prostředkuje zkušeností lidí, kteří dokázali zpeněžit to, co je opravdu baví. Na mnohých případech autor demonstruje důležité otázky, týkají se obchodního modelu, marketingu. Kniha velmi živě vtáhne do světa malých podnikatelů, kteří mění svět, ale nechtějí, aby svět změnil je.
Startup za pakatel
Chris Guillebeau
nakladatelství: Jan Melvil publishing, 2013
319 Kč, brožovaná, 308 stran.