Byla, nebyla jedna velikánská firma, které nebylo na trhu rovno. Jak se stává, Caesar usnul na vavřínech. Nepostřehl, že dříve zlatonosný trh začal stagnovat a Brutové hrají ve firmě prim. Prodeje začali klesat. Management politikařil a šířil po firmě atmosféru strachu. Dřívější drive vymizel a z firmy se stal obrovský tanker, který se nedokázal vyhnout mělčině. Byl to začátek konce. Konec firmy nastal daleko dříve než před najetím na mělčinu. Stačí málo a dříve úspěšný trh může zmizet. Pamětníci ať si vzpomenou na video kazety, kde je jím konec?
Ve firmách se dělá každou minutu desítky rozhodnutí. Od nákupu toneru tiskárny po akvizici nových společností přes rozhodnutí vyřízení reklamace, o způsobu zaúčtování nákupu toneru, zda se má přejít na nové CRM či na nový účetní software. Říká se, že účetní software by nikdy neměl vybírat management, protože standardně se ve výběru daného softwaru špatně rozhodne. Pokud ovšem není součástí rozhodování i účtárna, která nejlépe zná potřeby společnosti ke správnému zachycení ekonomických skutečnosti v účetnictví. Ne každý účetní software je pro každou firmu vhodný. Je třeba správně vybírat a ještě správněji se rozhodovat. Dopady špatného rozhodnutí může být nedozírné důsledky.
Jak se správně rozhodnout? Jak se vyhnout zkresleným informacím? Jak s pomocí behaviorální ekonomií řídit společnost? Nad těmito otázkami se zamýšlí profesor Olivier Sibony v audioknize Chystáte se udělat strašnou chybu! s podtitulem Jak kognitivní zkreslení kazí váš byznys a jak to můžete změnit.Pokládá si stěžejní otázku: Lze se naučit dělat správné strategické volby, když si svých kognitivních zkreslení ani nejsme vědomi?
Firmy i jednotlivci jsme v pasti nevědomých kognitivních procesů tj. myšlení, vnímání, paměti či usuzování. Kognitivní zkreslení má velké dopady do rozhodovacích procesů. Velkým problémem, že nejsme zpravidla zkreslení vědomí. Autor nabízí možnosti, jak si zkreslení uvědomit a jaké nápravní prostředky ve společnosti zavést. Pokud se včas nezavedou, hrozí organizací, že bude na nekonečném seznamu firem, které se osudově špatně rozhodly. Podcenili konkurenci, lpěli na prodělečných projektech, příliš věřili nebo nevěřili v inovace.
Za vším stojí lídři, kteří se v určitý moment rozhodli jinak než měli. Nejsou to špatní lídři, často to jsou vynikající manažeři. Kdyby provedli stejné rozhodnutí, ale v jiné firmě, zvítězili by. V knize Chystáte se udělat strašnou! psycholog a konzultant Olivier Sibony nejprve pomocí zábavných příkladů dokáže, že tato zkreslení se týkají i těch nelepších z nejlepších. Následně nabízí řešení. Autor knihy je univerzitní profesor, spisovatel Olivier Sibony. Akademickou praxi prokládá s praxí a jako poradce specializující se na kvalitu strategického myšlení a rozhodovací procesy. Dlouhá léta působil jako konzultant McKinsey & Company v Paříži a New Yorku. Audioknihu namluvil známý moderátor Jakub Hejdánek. Ukázku si můžete poslechnout na webových stránkách Audiotéky.