Film byl natočen podle slavné stejnojmenné herní série. Hlavní postava, kterou ztvárnil Callum Lynch (Michael Fassbender), je odsouzena k smrti za vraždu. Aniž by se o to snažil, je v poslední chvíli unesen, aby se stal nástrojem boje mezi assassíny, templáři a španělskou inkvizicí. Je vězněn v tajné organizaci jménem Abstergo, kde je připojen do technologie Animus. Ta umožňuje prožívat vzpomínky předků extrahované z DNA. Callum tak proti své vůli pomáhá templářům získat Jablko ráje, které by jim mělo umožnit získat vládu nad celým světem.
Dějová linie
Děj plynule přechází mezi blízkou a vzdálenou minulostí i přítomností. Callum Lynch se v dětství stal svědkem vraždy své matky, kterou zabil jeho otec. Pod vlivem této tragické události se Callum stává násilníkem a končí v cele smrti. Přímo z popravy jej vysvobodí organizace Abstergo, což je krycí název pro novodobý řád templářů. Na projektu Animus zde pracují výkonný ředitel Rikkin (Jeremy Irons) a jeho dcera Sofia Rikkin (Marion Cotillard). Cílem projektu je získat artefakt Jablko ráje, který by podle Sofie mohl být lékem proti násilí. Ale její otec má jiný cíl – získat jej pro Abstergo a umožnit tak této templářské organizaci ovládnout celý svět.
Callum je proto připojen na zařízení Animus a je nucen prožívat genetické vzpomínky svého prapředka, který se jmenuje Aquilar de Nerha a je členem řádu assasínů. Jeho prostřednictvím se tak účastní bojů mezi assasíny a templáři podporovanými španělskou inkvizicí. Tímto způsobem má postupně objevit místo, kde je v současnosti ukryto Jablko ráje. Virtuálně prožité události však Calluma začínají formovat, a ten si na vše časem udělá vlastní názor. Zvolí si tak stranu, na níž chce bojovat. S tím ale novodobí templáři nepočítají.
Jak to vlastně bylo?
Musím přiznat, že po skončení projekce jsem byl trochu zmaten. Přechody mezi staletími, stejné postavy v různém věku hrané různými herci (například Callumův otec – Brendan Gleeson, Brian Gleeson, Juan Pablo Shuk), inkvizice, sultán, templáři, assassíni a vztahy mezi nimi. U mnoha scén jsem ztrácel nit, o co že se tam vlastně bojuje. Bojovou vřavu střídaly dlouhé uspávací záběry z Absterga s pomalými, útržkovitými dialogy.
Výše popsaný děj jsem nakonec dal dohromady pomocí dostupných materiálů k filmu. Trochu mě uklidnilo, že část filmu nebyla jasná ani člověku jako je František Fuka, který původní hru od Ubisoftu Assassin’s Creed hrál a film viděl víckrát, protože k němu překládal titulky.
Velmi kladně bych ale hodnotil technické zpracování a výkony herců. Akční scény byly natáčeny co možná nejvěrněji za pomoci kaskadérů, a až když to technicky nebylo možné, nastoupila (velice kvalitní) počítačová grafika.
Co tedy s tím?
Čím déle se snažím proniknout do všeho, co s tímto filmem souvisí, tím víc mám pocit, že bych ho chtěl vidět ještě jednou. Tuším, že bych z něj mohl mít mnohem víc než poprvé. Takže – tak špatné, jak se mi po prvním dojmu zdálo, to určitě nebylo. Rozhodně v něm nenarazíte na nic laciného nebo hloupého. Z celého snímku je cítit snaha o něco nového, jsou tu znatelné přesahy do dnešní doby a vizuální stránka je opravdu skvělá. Jen 3D projekce se mi tu zdá nadbytečná a zbytečně zatemňující již tak tmavé scény. Co tedy doporučit? Zkuste to ve 2D!
Assassin’s Creed
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Velká Británie / Francie / Hong Kong / USA, 2016, 115 min
Režie: Justin Kurzel
Scénář: Michael Lesslie, Bill Collage, Adam Cooper
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Jed Kurzel
Hrají: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Michael Kenneth Williams, Brian Gleeson, Ariane Labed, Callum Turner, Matias Varela, Denis Ménochet, Lee Nicholas Harris, Hovik Keuchkerian, Carlos Bardem, Javier Gutiérrez, Martyn Mayger, Jeff Mash, Coco König
Producenti: Frank Marshall, Michael Fassbender, Arnon Milchan, Jean-Julien Baronnet, Patrick Crowley, Gerard Guillemot, Conor McCaughan
Střih: Christopher Tellefsen
Scénografie: Andy Nicholson
Kostýmy: Sammy Sheldon