Audioknihy jsou stále oblíbenějším prostředkem, jak se vyrovnat se stresem

VAP 2021 infografika cz cast 1

Výsledky 8. ročníku Velkého audioknižního průzkumu ukazují, že Češi čtou díky audioknihám více, nejraději používají mobilní aplikace a audioknihy jim pomáhají řešit stres.

  • 50 % lidí čte díky audioknihám více než dřív
  • 21 % lidí si v loňském roce poslechlo více než 21 audioknih
  • 48 % lidí poslouchá audioknihy v klidu doma
  • 77 % lidí poslouchá audioknihy na mobilu nebo tabletu

Povědomí o audioknihách z roku na rok stoupá, pro mnohé čtenáře jsou však stále neobjeveným médiem – v loňském roce se s nimi seznámilo celých 13 % respondentů. Pro zkušené posluchače se z nich naopak už dávno stal společník na každý den.

50 % respondentů uvedlo, že díky audioknihám přečte ročně mnohem více knih – společně s poslechem audioknih celá čtvrtina respondentů přečetla v loňském roce více než 21 knih.

Audioknihy pomáhají lidem v nejisté době nalézt klid. Dle výsledků Velkého audioknižního průzkumu řadě respondentů audioknihy pomáhají vyrovnat se se stresem a na chvíli zapomenout na problémy. Nejvíce lidí si poslechem audioknih zpříjemňuje domácí práce (21 %), ale velká část je také poslouchá při čistém odpočinku (12 %), na procházkách (9 %), nebo jim pomáhají usínat (14 %). Stále také velká část poslouchá na cestách (15 %).

V souboji mezi digitálním downloadem a audioknihami na fyzických CD i díky vlivu současné pandemie zvítězilo stahování. Z toho také plyne, že už celých 77 % všech respondentů využívá k poslechu audioknih své mobilní zařízení, z čehož 56 % preferuje specificky audioknižní mobilní aplikace.

O odpočinkovém využití audioknih svědčí i vyhledávané žánry – nejoblíbenějšími i nejprodávanějšími audioknižními žánry jsou detektivky a thrillery. Následují je kategorie fantasy, historie a humor.

Kompletní výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2021 najdete na https://go.audiolibrix.com/audioknizni-pruzkum-2021

O průzkumu:

Velký audioknižní průzkum, který každoročně pořádá společnost Audiolibrix, si klade za úkol zmapovat jak audioknížní trh, tak návyky samotných posluchačů. 8. ročníku se zúčastnilo 4910 respondentů, čímž si drží pozici největšího audioknižního průzkumu jak u nás, tak v celé Evropě.

O společnosti Audiolibrix:

Audiolibrix je jedním z největších digitálních distributorů audioknih, který provozuje stejnojmenný e-shop s možností výhodného předplatného a komplexním věrnostním programem. Velký audioknižní průzkum realizuje již od roku 2014.

VAP 2021 infografika cz cast 1

Více z LaCultury...

  • Tajemství odolností12. listopadu, 2023 Tajemství odolností V knize Tajemství odolnosti: Co s námi dělá stres a jak jej vypnout  známý německý lékař a popularizátor zdravého životního stylu Ulrich Strunz napsal mimořádně zajímavý […]
  • Co zmůže hvězdný prach3. září, 2023 Co zmůže hvězdný prach Měsíc máme za opuštěnou planetku, která na nás zhlíží od paměti věků. Na přirozené družici Země přistáli již lidé, sondy a ti prohlásili planetku za neobyvatelnou. Bez života.  Možná jsou […]
  • Proč se cítíme špatně, když se máme tak dobře?6. června, 2023 Proč se cítíme špatně, když se máme tak dobře? Proč se cítíme špatně, když se máme tak dobře od Hansena Anderse (v anglickém originále "Brain Blues: Why Do We Feel So Bad When We Have It So Good?) je fascinující kniha, která se zabývá […]
  • Dvojitá výhra3. ledna, 2022 Dvojitá výhra Rozmohl se nám tady jeden nešvar. Pracujeme nonstop, zapomínáme žít, jsme nespokojení a obětujeme vztahy kvůli práci. Bortí se nám nejen vztahy s přáteli, v rodině, rozvádíme se. […]
  • Jaká hudba zní ve vaší hlavě?30. října, 2021 Jaká hudba zní ve vaší hlavě? Trápí vás neustále se opakující myšlenky? Připomíná vám to, co vám zní v hlavě, nekonečnou zaseklou desku? Utápíte se v těchto myšlenkách natolik, že nejste schopni plnit si své cíle? […]
  • Jak vytvořit a propagovat dílo trvalé hodnoty27. října, 2021 Jak vytvořit a propagovat dílo trvalé hodnoty Pokud jste marketér, kreativec nebo tvůrce nových produktů, jistě jste si už někdy položili některou z těchto otázek: Jak svému nápadu vdechnout život? Jak definovat svou značku? Jak […]
  • Zeleně, levně, příjemně10. dubna, 2015 Zeleně, levně, příjemně Fenomén moderní doby, který mnoha lidem v bohatší části světa změnil životy, mně nevyjímaje. Ač jsem k velké většině technologických pokroků spíše konzervativní, objev této nové […]
  • A Banquet ohlašují podzimní turné5. října, 2012 A Banquet ohlašují podzimní turné Kluci z A Banquet sbírají jeden úspěch za druhým. Za sebou mají desku Breath, na které se podílel známý producent Steve Albini (Nirvana, Pixies), nebo první příčky v hitparádě Óčko. V […]
  • L´UNDERGROUND: Ostrava vs. New York7. června, 2010 L´UNDERGROUND: Ostrava vs. New York Pravidelná rubrika L´Underground Vás zve do skrytých zákoutí a undergroundového labyrintu kultury z celého světa. Co se v současné době děje zajímavého a co nás ještě čeká? Ruda z Ostravy […]
  • Janáčkova filharmonie Ostrava otestuje akustiku Gongu25. února, 2013 Janáčkova filharmonie Ostrava otestuje akustiku Gongu Janáčkova filharmonie Ostrava odehraje mimořádně od pondělí do středy své zkoušky na další koncert v multifunkční hale Gong v Dolní oblasti Vítkovice. Důvodem je měření akustických […]
  • Bibliotheque Pascal: Vyberte si svoji realitu30. září, 2010 Bibliotheque Pascal: Vyberte si svoji realitu Do českých kin míří film mladého maďarského režiséra Szabolcse Hajdu. Už před svojí oficiální premiérou vzbudil zájem českých médií. Není se čemu divit, Hajdu je považován za nadaného […]
  • Ryan Reynolds pohřbený zaživa3. ledna, 2011 Ryan Reynolds pohřbený zaživa Zapalovač, kapesní nůž a mobilní telefon. Není to mnoho, ale když už se někde ztratíte, zejména onen telefon Vám mnohdy dobře poslouží. Dovolat se z cizí země taky obvykle nebývá problém, […]