Tři Adolfové. Jeden z nich, Adolf Kaufmann, je synem německého diplomata. Druhý, Adolf Kamil, je synem židovského pekaře, který byl nucený opustit svou vlast. Oba žijí v malém japonském městě a jsou dobrými přáteli. Ten třetí Adolf – Adolf Hitler – žije v Německu a je na vrcholu své moci. Tihle tři Adolfové nemají vůbec nic společného. Ale jen do doby, než se objeví tajemná zpráva.
Berlín, rok 1936, olympijské hry. Japonský novinář Sóhei Tóge zjistí, že jeho bratr Isao byl zavražděný. Při jejich posledním telefonátu Isao naznačil, že odhalil tajemství, které by mohlo zničit celou nacistickou stranu. Byl tohle skutečný důvod jeho smrti? Sóhei se pouští do pátrání ve snaze zjistit pravdu. Netuší ale, že skutečnost je mnohem děsivější a nebezpečnější, než si dokáže představit. Navzdory opletačkám s německým gestapem i japonskou tajnou policií však uspěje a získá dokumenty, za které jeho bratr zaplatil životem. Dočte se v nich, že Adolf Hitler, obávaný německý diktátor, měl židovské předky. Tahle informace by mohla změnit osud celého světa, a proto je potřeba ji dobře ukrýt, dokud nenastane ten správný čas na její zveřejnění. Shodou náhod se ale dostane do rukou Adolfa Kamila a o jejím obsahu se dozví i Adolf Kaufmann…
Mangu Zpráva pro Adolfa, která je jeho prvním dílem přeloženým do češtiny, napsal a nakreslil japonský scenárista a kreslíř Osamu Tezuka. Mezi jeho další významná díla patří komiksy Black Jack, Astroboy nebo Císař džungle, jehoý animovaná adaptace později inspirovala slavnou disneyovku Lví král.
Příběh se točí kolem hypotézy, že měl Adolf Hitler židovský původ, a rozebírá, jaké by asi odhalení takovéto skandální informace mohlo mít následky – nejen pro Hitlera a nacistické Německo, ale hlavně pro člověka, který by tohle tajemství odhalil. To je ostatně hezky vidět na osudu novináře Tógeho. Na to, aby se jeho život změnil v peklo, stačí pouhé podezření, že by mohl znát pravdu. Nezáleží na tom, že chce jen zjistit, proč musel jeho bratr zemřít. Stačí fakt, že MOŽNÁ něco ví. Ve chvíli, kdy ubohého Tógeho mučí gestapo, s ním čtenář soucití a doufá, že se z toho dostane. Tóge však není žádný kladný hrdina, je to obyčejný člověk z masa a kostí, který se občas nechá ovládnout vztekem. To vyústí do činu, po kterém může ztratit sympatie čtenářů, protože to je něco, co se ke klasickému hlavnímu hrdinovi vůbec nehodí… Samotné postavě to však prospělo, protože to odhalilo její temnou stránku a udělalo ji to plastičtější a uvěřitelnější. Fascinující jsou i proměny, které Tóge podstoupil – z muže, který měl všechno, se stal štvanec, z člověka plného odhodlání ten, co ztratil naději – a to jen proto, aby ji posléze znovu našel. Někdy podlehl myšlenkám, že nic z toho, o co se snaží, nemá cenu, ale i tak se snažil a bojoval dál.
Pokud jde o Adolfy, dostal nejvíc prostoru Adolf Kaufmann, syn diplomata, který je nejpropracovanější postavou v celé knize. Na začátku je to nevinný malý kluk, který se odmítá vzdát svého přátelství se Židem, i když mu jej nacistický otec přísně zakazuje. Jak plyne čas, dostává se do Německa, aby zde studoval na jedné z elitních Hitlerových škol. Tam se pod vlivem prostředí začíná měnit a pomalu nachází zalíbení v nacistické ideologii. I když si to zatím neuvědomuje, stává se člověkem, jakým by dřív pohrdal. Na posledních stránkách knihy se mladý Adolf potkává s někým ze své japonské minulosti… a učiní rozhodnutí, které výrazně ovlivní jeho budoucnost. Tahle scéna je jednou z nejsilnějších z celé knihy. Je to dokonale zobrazený bod zlomu, který s děsivou fatálností rozdělil Adolfův život na „předtím“ a „potom.“
Adolf Kamil zůstává pořád stejným moudrým, odvážným a přátelským klukem. Zdá se však, že tajemství, které mu bylo svěřeno, ho donutí rychle dospět. To, a ještě ta chvíle, kdy se někdy v budoucnosti dozví, co udělal Adolf Kaufmann… Mladý Kamil je zkrátka postava, která má velký potenciál sehrát v druhém dílu opravdu významnou roli. Adolf Hitler se vyskytuje jen v několika scénách, ale jeho fanatismus je ztvárněný skutečně dokonale.
Proplétání osudů všech protagonistů je pečlivě promyšleno, a dá se tušit, že o co těsněji jsou jejich životy spjaty, o to větší katastrofa se blíží. Tahle děsivá předtucha se proplétá celou knihou a nutí čtenáře k hledání souvislostí. Protože všechno souvisí se vším a každý krok, který jeden z protagonistů udělá, zasáhne do života i těm ostatním. Nechybí akce a napětí ani krátký náhled do dějin. Před některými kapitolami se nachází přehledy událostí, které se v daném roku odehrály ve světě a Japonsku, takže si příběh snadno vsadíte do historického kontextu. Zajímavé jsou i poznámky pod čarou, které přibližují běžný japonský předválečný život.
Kresba je velmi precizní a čistá a připomíná spíš evropský styl než ten klasický japonský, jaký můžete vidět v jiných mangách. Perfektně zvládnuté je postupné stárnutí postav, zobrazení známých historických událostí (například berlínská olympiáda nebo sjezd nacistické strany v Norimberku) i násilné a bojové scény. Ne nadarmo se říká, že Zpráva pro Adolfa je jedním z Tezukových nejlepších děl. Spojení nádherné kresby, historických událostí, originální zápletky a zajímavých postav slibuje neotřelý a poutavý příběh, na který tak snadno nezapomenete.