Dílo posedlé krásou. Výstava plastik Quida Kociána v Lipníku nad Bečvou

V západním hospodářském křídle zámku v Lipníku nad Bečvou se v budově sloužící původně jako konírna nachází výstavní prostor, který je jako stvořený pro prezentaci sochařských děl. Jako první se v něm uvedl akademický sochař a kovář Igor Kitzberger svými díly inspirovanými osobností Jana Amose Komenského. Bylo tomu v roce 2010 a jednalo se o historicky první výstavu nové galerie. Nyní se na stejném místě můžeme setkat s jeho jinou aktivitou – Igor Kitzberger se totiž kromě své vlastní tvorby podílí na záchraně a uchování pozůstalosti vynikajícího, ovšem dlouhou dobu nedoceněného sochaře Quida Kociána (Myslbekova žáka a současníka Františka Bílka, Ladislava Šalouna či Bohuslava Kafky) tak, že jeho sádrová a hliněná díla restauruje a odlévá do bronzu jakožto trvalého a pro tato díla určeného materiálu. Výsledky této záslužné a dlouhodobé práce byly na přelomu let 2012 a 2013 prezentovány v Císařské konírně Pražského hradu na stejnojmenné a obsahově shodné výstavě. Nutno zdůraznit, že Kociánovo dílo si svou uměleckou kvalitou, niterností a autentičností sochařského projevu tuto pozornost rozhodně zaslouží.

Pohled na instalaci, zdroj: http://prerovsky.denik.cz
Pohled na instalaci, zdroj: http://prerovsky.denik.cz

Quido Kocián se narodil 7. března 1874 v Ústí nad Orlicí a již od dětství se u něj projevoval výtvarný talent. Když v roce 1894 absolvoval proslulou sochařsko-kamenickou školu v Hořicích, rozhodl se odejít do Prahy, nejprve na umělecko-průmyslovou školu, na níž učil i Josef Václav Myslbek, a po Myslbekově jmenování profesorem na Akademii výtvarných umění jej následoval jako jeho žák. Jako takový se v roli pomocníka podílel na některých realizacích svého slavného učitele. V době, kdy Myslbek dokončoval sousoší Ctirad a Šárka pro Palackého most, vytvořil Kocián – hluboce si vážící svého profesora – sochu Šárky (1897) jako výraz úcty. Výtvarná kritika si všímala senzuálního působení sochy i jejího lyrického symbolismu, v němž Kocián zachytil duševní rozpoložení dívky chystající lest. Jeden kritik dokonce vyzvedl toto dílo nad Myslbekovo, což Mistr přijal nelibě a radikálně změnil vztah ke svému žáku. Kocián se rozhodl ukončit studium na Akademii. Sblížení mezi váženým umělcem a talentovaným mladým tvůrcem způsobilo další vysoce hodnocené Kociánovo dílo Mrtvý Ábel (1903), za které získal cenu Klárovu a Římskou. Plastiku s ležícím jinochovým tělem a bečícím beranem a skloněnou ovečkou, dodávající horizontálně pojatému dílu vertikalitu i symbolní obohacení, napomohl Myslbek odlít do bronzu. Mezi těmito dvěma zásadními díly, která jsou na výstavě samozřejmě prezentována, vytvořil Kocián pod vlivem sugestivních prožitků a vnitřních otřesů řadu démonologických plastik, ve kterých nalézá výraz v expresi. Mezi ně patří zejména Úděl umělce (1900), šlachovitá, bolestně zkroucená figura výsměšně požírající malířskou paletu jako výraz sebezničujícího aktu, Život je boj, Nemocná duše, Smrt. Motiv smrti a konečnosti lidského bytí se opakovaně objevuje v Kociánových plastikách, často v přímé blízkosti erotického blaha, jako je tomu na reliéfu Zapovězená láska. Tragickou podobu lásky symbolizuje Polibek, na němž dívka líbá a objímá muže, jenž je od pasu dolů pouhým pláštěm unášeným větrem.
V Praze, kde pobýval dva roky po svých zahraničních cestách ze stipendií, v rámci nichž se setkal se sochaři Rodinem a Bourdellem, ho ovšem čekalo další zklamání z pro něj dusivého klimatu závisti a neobjektivních preferencí. I z důvodu existenčního zajištění odchází do Hořic, učit tam, kde se sochařstvím a modelováním začínal. Odtržení od pražského centra vedlo k ještě většímu osamostatnění jeho projevu, což dokládají sama díla Tajemství (Poroba), Plačící žena, Démon lásky. Vedle neutěšených námětů, často spojených s neustálým zápasem a s tím spojeným pohybem, se sochař věnoval také funerální tvorbě (zejména Žalov z předhořického období patří k nejvýznamnějším funerálním plastikám tohoto období u nás), portrétním dílům a návrhům pomníků (Žižkovi, Myslbekovi, ale zejména Boženě Němcové), které však nebyly realizovány. Zůstal konvolut dnes zjištěných 309 děl, které sochař do své předčasné smrti 3. ledna 1928 dokončil. Přibližně 130 umělecky či kulturně nejhodnotnějších je prezentováno v bronzu tak, jak si to autor sám nemohl dovolit. Kociánovo výjimečné dílo se tak dočkává zasloužené rehabilitace.

Hastrmanova píseň, zdroj: http://www.radio.cz
Hastrmanova píseň, zdroj: http://www.radio.cz

Plastiky Quida Kociána jsou instalovány v rozměrném obdélném sále v přízemí galerie Konírna a v atriovém venkovním prostoru před ní. V komorní místnosti v patře jsou do 21. července prezentovány šperkařské práce Tomáše Procházky (* 1977). Konírna dále nabízí kromě posezení v kavárně výstup na střešní terasu se střešní zahradou, údajně nejstarší na sever od Alp.

Dovolím si ještě jednu osobní poznámku – v době, kdy Quido Kocián tvořil, poukazovalo mnoho umělců svými sociálně kritickými náměty na tíživost života masy chudých lidí. I u Quida Kociána najdeme podobná díla – Stařena sbírající dříví (1916), Stojící havíř, Stařena s děckem. Je sympatické, že galerie, kterou zřídilo město, ctí premisu, že umění je určeno všem a přestože pořádá výstavy špičkové úrovně, vstup do ní není finančně omezen pro nikoho. Jako taková by mohla být vzorem pro ostatní galerie i města.

Základní informace:

Místo: Galerie Konírna, Lipník nad Bečvou
Termín: 26. 4. – 29. 9. 2013
Vstupné: dobrovolné
Otevírací doba: Út–Pá 12.00–16.00, So–Ne 10.00–17.00, Po zavřeno

Více z LaCultury...

  • Jaká je cena umění?15. října, 2016 Jaká je cena umění? Na začátku čtení díla Sochař jsem byl plný nadějí, že se mi dostala do rukou zase jednou kvalitní komixová kniha. Po dočtení posledních listů knihy jsem to musel přehodnotit. Dostala se mi […]
  • Filip a Matěj ve školce S úkoly pro předškoláky21. září, 2022 Filip a Matěj ve školce S úkoly pro předškoláky Rodiče i děti se nemůžou dočkat na konec léta. Čas rodinných dovolených a her končí. Tatínek ani maminka už nemají dost dovolené na další zážitky se svými ratolestmi. Všichni se těší na […]
  • Dvory a rezidence v proměnách času13. ledna, 2024 Dvory a rezidence v proměnách času Výzkumné centrum Dvory a rezidence ve středověku v Historickém ústavu Akademie věd České republiky oslavilo v roce 2023 desetileté výročí činnosti. Při této příležitosti představili přední […]
  • Amazing Spider-Man 3: Životní zásluhy30. října, 2022 Amazing Spider-Man 3: Životní zásluhy Motem dalšího dílu Amazing Spider-Mana by mělo být "Časy se mění".  Občas u komiksů mi vyskakují texty starých písní třeba píseň Časy se mění od Golden Kids, kde se zpívá "Jsme mouchy nic […]
  • Co všechno jsme my, lidé, už podělali?6. září, 2019 Co všechno jsme my, lidé, už podělali? Moderní člověk kráčí po tomto světě už sedmdesát tisíc let. Za ten čas ušel dlouhou cestu. Nebo ne? Ano, máme umění, vědu, kulturu i technologie. Ano, dostali jsme se na vrchol […]
  • Haaarry Pottter… Můj táta!22. října, 2016 Haaarry Pottter… Můj táta! Cha, tak je to konečně tady: Harry Potter má osmý díl! Nebo ne? Všichni nešťastní fanoušci lačnící po pokračování dobrodružného příběhu čarodějného chlapce s laskavým srdcem, po léta […]
  • Legenda o Velkém inkvizitorovi15. prosince, 2009 Legenda o Velkém inkvizitorovi Experimentální divadlo U stolu v inscenaci Františka Derflera dramatizuje slavnou pasáž Dostojevského Bratrů Karamazových. Řekli bychom filozofickou pasáž o smyslu utrpení a ceně lidské […]
  • Jakpak paří filharmonici? To budete koukat!23. ledna, 2016 Jakpak paří filharmonici? To budete koukat! Dámy a pánové, tímto Vás srdečně zveme na jedinečnou událost: exkluzivní Filharmonický ples, jenž se po sedmi letech vrací v oslnivém lesku. Jeho prostřednictvím protančíte historií hudby […]
  • Blížící  se festival Rock for People začal prodávat také letenky18. června, 2010 Blížící se festival Rock for People začal prodávat také letenky Rock for People z ptačí perspektivy
  • Humoresky a satiry Jaroslava Haška13. prosince, 2021 Humoresky a satiry Jaroslava Haška Jaroslav Hašek (1883–1923) byl prozaik, humorista a novinář, který napsal světově proslulý román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Zkušenostmi z redaktorské a žurnalistické […]
  • Fotoreport – Colours of Ostrava: čtvrtek + pátek18. července, 2015 Fotoreport – Colours of Ostrava: čtvrtek + pátek Foto: Zdeněk Hellebrand
  • „Sice trošku postarší chlapíci, ale stále jim to dobře hraje“3. května, 2013 „Sice trošku postarší chlapíci, ale stále jim to dobře hraje“ V pátek 26. dubna se v ostravském Klubu Parník odehrál koncert dvou rockových klasiků česko-slovenské hudební scény Ivan Hlas Trio a Vladimír Mišík doprovázený se svou domovskou kapelou […]