Černá Amerika a její bohové I.

V 15.  století se mezi Evropou, Afrikou a Amerikou vyvinuly následující obchodní vztahy:  z Afriky pocházela velká část pracovní síly dobývající americké suroviny, jež se poté odvážely do Evropy k dalšímu zpracování, a Evropa dodávala na trh hotové výrobky. Takovému obchodu se říkalo trojúhelníkový a byl základním pilířem merkantilismu po celé období jeho existence. Černošští otroci dovážení do Ameriky jako levná pracovní síla byli zbaveni domova,  svobody, svých rodových kořenů a rodinných svazků, ale jedno jim jejich páni nemohli vzít: základní náboženskou a kulturní paměť, která se stala základem pro vznik afroamerických náboženských kultů.

Tato paměť byla podepřena čtyřmi pilíři. První pilíř pochází od nigerijských Jorubů, jeichž domovem bylo před příchodem do Ameriky východní pobřeží Guinejského zálivu.  Příslušníci kmene se zabývali zejména uměleckými řemesly (mosazné plastiky) a znali i různá božstva. Nejvyšším bohem byl Olorun, k němuž se Jorubové obraceli prostřednictvím nižších bůžků oríšů, z nichž každý měl svou kompetenci. Každý oríša měl vlastní svatyni, barvy, znamení, symbol, písně a skupinu věřících, jež ho uctívala.

Druhý pilíř pochází z oblasti dnešní Ghany a přilehlé oblasti Toga. I tam znali obyvatelé hierarchické uspořádání panteonu. Nejvyšším bohem byl Nyankopon, někdy také uctívaný v ženské podobě Nana, této nejvyšší instanci podléhal bůh dešťů, hromů a blesků Bobowis. Pod těmito božstvy byla řada dalších duchů, kteří sloužili kouzelníkům.

Třetím pilířem bylo náboženství dahomských Fonů, z něhož vzniklo haitské vúdú. Posledním pramenem afroamerických kultů pak byli Bantuové obývající střední a jihovýchodní Afriku. Do Ameriky přišel tento kmen zejména z dnešního Konga a Angoly. Bantuové však neměli propracované náboženské představy a kulty jako Jorubové nebo Fonové, proto také přejímali náboženství jiných afrických kmenů a některé prvky indiánských náboženství a dali tak vzniknout typickému jevu v oblasti Latinské Ameriky – synkretismu.

Synkretismus

Vstup křesťanů na jihoamerickou půdu v 16. století postavil indiány před otázku, jak si i přes násilnou kristianizaci zachovat alespoň část kulturní a náboženské identity. Výsledkem bylo přejímání křesťanských prvků a jejich mísení s původním indiánským náboženstvím. Dodnes se zachovaly různé rituály, jenž mají svůj původ v tradičních náboženských obřadech domorodého obyvatelstva, například obětování slepice.  Nejinak tomu bylo s do Ameriky dovezenými černými otroky, zvláště těmi, kteří odvozovali svůj původ z jiných zdrojů nebo neměli tak propracované náboženské představy. Příkladem může být kubánská společnost Abakuá, jenž vychází z  tradic náboženských kmenů žijících na západoafrickém pobřeží Calabaru, afrovenezuelský kult královny Marie Lionzy, či riodejaneirská macumba.

Původní africká náboženství však přijímala nejen křesťanské, ale i indiánské prvky, příkladem může být afrobrazilská macumba. Vedle těchto náboženství figuruje v afroamerickém náboženství i nový prvek – spiritismus vycházející z učení Francouze  Alaina Kardeka, podle jehož názoru je naše planeta osídlena dušemi mrtvých předků. K významným afroamerickým spiritistickým kultům patří brazilská umbanda. Umbandisté narozdíl od Kardekových stoupenců s dušemi zemřelých nejen komunikují, ale provádějí jejich prostřednictvím i  léčebné obřady, věštby a předpovědi. Svým bohům říkají oríša, zlým duchům echus a duším mrtvých eguns. Pořádají také své vlastní kongresy a koncily.  S výjimkou afrobrazilských kultů vycházejí všechna afroamerická náboženství ze čtyř hlavních pramenů, které jsme si představili již dříve a která se mísila s křesťanskými a indiánskými prvky i mezi sebou navzájem. To ale neplatí o Brazílii, v níž jsou provincie od sebe vzdáleny často desítky kilometrů.  a Právě v této  zemi s historií i podmínkami odlišnými od ostatních států Latinské Ameriky se zformovalo několik náboženských soustav – již zmněná macumba, candomble a batuque. o nichž si povíme v dalším pokračování našeho seriálu.

Díl druhý.

Více z LaCultury...

  • Frýdeckomístečtí punx podpoří opuštěná zvířata13. března, 2019 Frýdeckomístečtí punx podpoří opuštěná zvířata Zajímavá kulturní akce se bude konat v sobotu 16.3. ve frýdeckomísteckém klubu Sokolík. Jak už je v Sokolíku tradicí, opět zde po čase proběhne koncert s benefičním […]
  • Copak je to zas za potvoru?!2. června, 2023 Copak je to zas za potvoru?! Pokud patříte k zaníceným entomologům, nejspíš se v hmyzu vyznáte. Pokud ve vás ale zájem o nejbohatší živočišnou říši teprve klíčí nebo se jen potřebujete rychle zorientovat, s kým […]
  • 11. června, 2018 Lost girl – kanadská seriálová erotická fantasy Fantasy seriály jsou poptávaným žánrem již delší dobu. V roce 2010 vznikl kanadský seriál Lost Girl (v českém překladu Dívka odjinud). Jeho hlavní postavou je Bo, která se živí sexuální […]
  • Příběh Nigérie9. dubna, 2021 Příběh Nigérie „Dojez tu večeři! Co by za to daly děti v Africe, které hladoví,“ slýchávali jsme často v dětství ve chvíli, kdy jsme se nimrali v jídle. Málokdo však tuší, že tato fráze se nevztahuje na […]
  • Pojďte taky Donaha!4. ledna, 2011 Pojďte taky Donaha! Respektive, pojďte na Donaha! Tak se totiž jmenuje asi nejžádanější titul pražského Divadla na Vinohradech, který je úspěšně uváděn již několikátou sezonu. Donaha! je muzikál, při kterém […]
  • Další kapely pro Rock for People představeny1. dubna, 2009 Další kapely pro Rock for People představeny K doposud představeným kapelám jako Placebo, SKA-P nebo Bloc Party přibyly další hvězdy. Organizátoři festivalu tím potvrdili Rock for People jako jednu z největších hudebních akcí nejen v […]
  • Na křídlech vážky30. března, 2016 Na křídlech vážky Joe a Emily žijí ve šťastném manželství, ale svět se zhroutí, když Emily zemře.
  • Cloudy, konspirace a optické kabely22. listopadu, 2020 Cloudy, konspirace a optické kabely Temné zítřky Jamese Bridla jsou dalším střípkem do mozaiky futurologické literatury, s níž se s příchodem Harariho Homo Deus doslova roztrhl pytel. Jako umělec si však Bridle nemusí dělat […]
  • Deník pařížského měšťana z první poloviny 15. století2. listopadu, 2024 Deník pařížského měšťana z první poloviny 15. století Deník pařížského měšťana, který si jeho autor psal v letech 1405–1449, představuje jeden z nejdůležitějších pramenů k dějinám města Paříže v první polovině 15. století, tedy v období […]
  • V Potopených městech se bojuje o život 4. října, 2014 V Potopených městech se bojuje o život Co by měl člověk dělat v době války - bojovat a šířit násilí? Vydržet a přežít za každou cenu, i za cenu obětování svého lidství? Nebo se snažit prostě utéct? Na tyto otázky nalezneme […]
  • Herečka: Múza první republiky13. listopadu, 2022 Herečka: Múza první republiky Autorka Jana Poncarová je česká spisovatelka, která se zabývá převážně skutečnými událostmi a životy lidí. Já bych vám dnes ráda představila její zatím poslední knihu s názvem Herečka: […]
  • Z našeho šuplíku IV: poezie10. března, 2013 Z našeho šuplíku IV: poezie Od těchto dnů můžete každou neděli na našem webu zhlédnout novou rubriku „Z našeho šuplíku“. Zde naleznete eseje, básně, pohádky, povídky od autorů – nováčků, ale i již nějakou tu dobu […]

Pracující student. Píše převážně o knížkách, politice a Latinské Americe.