Mít alespoň okrajový přehled o hudbě v Česku, Evropě, Británii či Americe není v dnešní době žádný problém. Už dokonce není ani třeba horlivě pátrat na internetu, hudba z těchto zemí, respektive kontinentů nás doprovází denně na každém kroku. V rádiu, reklamách, na MTV či bulvárnější formou v časopisech.
Zkuste se ale zeptat, kolik znáte umělců z Taiwanu, Indie, Brazílie… Samozřejmě za celý život nemáme šanci si poslechnout všechno a všechny. Ale čím dál víc mám pocit, že v hudbě začíná být na Západě poněkud nuda. Pokud se nebojíte menší změny a zkusit něco nového, zvu vás na jihokorejské pódium, kde za chvíli vystupuje současný nejpopulárnější hip-hopový interpret, herec a bavič říkající si MC Mong.
Jednatřicetiletý Shin Dong-hyun se narodil a vyrostl v Jižní Koreji. Úspěšně vystudoval Dong-A Broadcasting University, zaměřující se na média a vysílání a to ho nakonec přivedlo před bránu slávy a úspěchu. Ze začátku to tak ale nevypadalo. V roce 1998 se sice stal členem hip-hopové party People Crew, bohužel působil jako šedá myš a zatímco si fanynky lepily plakáty ostatních členů na dveře pokojíků, MCho neúspěch velice zklamal. Už od mala rád psal skladby, zpíval, miloval zábavu a představoval si ve své hlavě vtipné skeče a nápady. O šest let později získal roli v korejském televizním sitcomu Non-Stop 4. Jeho komediální vlohy se projevily na plno, jeho postava se stala tou nejpopulárnější a najednou ho znala celá země. Nabídky na další televizní tvorbu se jen hrnuly, ale MC toužil vrátit se k tomu, co ho nejvíce naplňuje. A to je hudba a bavit lidi.
Za tím vším je ale tvrdá práce. Pokud chcete uspět a udržet se na vrcholu, nic jiného vám, speciálně v Koreji, nezbývá. Instantní úspěch po západním způsobu tady nemá dlouhodobou šanci. Korejci hudbu a své oblíbené umělce doslova milují, to taky znamená větší nároky na um interpreta a vyvarovat se byť jen drobných zaškobrtnutí. Proto specializované korejské zábavní a hudební společnosti trénují na první pohled jen líbivé kluky a dívky, nicméně musejí nejen dobře vypadat, ale i zpívat, tančit, hrát a vystupovat.
MC Mong se vzhledem ke své povaze veselého kluka a tak trochu blázna rozhodl svoje hudební počiny koncipovat humorně, někdy až parodicky. Přebaly alb, videoklipy i hudební vystoupení jsou pro fanoušky takovou malou událostí. Navzdory této teatrální póze, není jeho hudba vůbec prostá a texty se po vzoru západních hip-hopových hvězd nezabývají jen počítáním majetku a krásných slečen. Mong píše často o tom, co kolem sebe vidí nebo cítí, přidá kapku humoru a kritici či posluchači ho za to ocenili již nejednou cenou.
Mong si pro svou milou povahu našel i mnoho přátel z branže a ti se tak často objevují jako hosté na jeho albech nebo ve videoklipech. Mong se nerozpakuje udělat si srandu sám ze sebe a tak se ve svém největším hitu Ice Cream proměnil v asociála, který si vyjde na rande s bohatou, rozmazlenou dívkou. O tom, že láska je jako zmrzlina se můžete přesvědčit v povedeném videoklipu. Letos v létě vydal své poslední album vtipně pojmenované Humanimal, ze kterého vyšly hity Indian Boy, kde se MC prohání s dětským lukem a šípy a Horror Show, kde si bere na paškál hororové klasiky.
MC Mong je blázen, vtipálek, možná na svůj věk trochu dětinský a někdy až magor, ale vždy si můžete být jisti, že to dělá pro své fanoušky. A jde na něm vidět, že ho to stále baví. A nás taky!
Více z LaCultury...
6. prosince, 2023 Ann Hui představí svou tvorbu na festivalu Filmasia Srdcem 19. ročníku festivalu asijských filmů Filmasia bude uznávaná hongkongská režisérka Ann Hui. Zásadní filmařka nesmazatelně spojená s hongkongskou novou vlnou navštíví Prahu poprvé, […]
19. prosince, 2015 Jen vrhnout trochu světla na nejtemnější místo na světě V poslední době jsem přečetl některé tituly pojednávající o jednom z pravděpodobně nejkrutějších a přitom nejutajenějších míst na světě – Severní Koreji. Nedávný příběh z tamních vod nese […]
5. května, 2011 Oriental Music City *11: Korejská invaze a velké thajské zklamání DUBEN 2011
I v roce 2011 zůstanou každý měsíc brány do východního města hudby pro čtenáře LaCultury otevřené dokořán. Roztančené ulice originálních beatů, malé krámky tradičních asijských […]
19. února, 2011 Oriental Music City *08: Netizens vs. pop divy LEDEN 2011
I v roce 2011 zůstanou každý měsíc brány do východního města hudby pro čtenáře LaCultury otevřené dokořán. Roztančené ulice originálních beatů, malé krámky tradičních asijských […]
14. října, 2010 Oriental Music City *04 ZÁŘÍ 2010
Nově Vás každý měsíc bude LaCultura zvát na exotickou cestu do východního města hudby, které jsem hrdě postavil z pěti nejzajímavějších písní ve vizuální podobě ze všech koutů […]
9. dubna, 2010 V Asii opět padá Rain Po téměř roce a půl si zpěvák a tanečník Rain přichystal pro své fanoušky nový hudební materiál, kde se vrací do doby svých prvních alb.
21. května, 2011 Sunshine – Karmageddon – Třicet sedm minut nudy zdarma Pro mnoho fanoušků české indie scény představovali právě Sunshine jakýsi pomyslný vrchol, nepsaného tahouna, který určoval trendy a vlastně také jednu z mála kapel, která se zvukem […]
22. září, 2023 Proč zrovná já musím mít rád tak nákladné koníčky? Položil řečnickou otázku můj přítel, zatímco nadšeně listoval novinkou nakladatelství GRADA, knihou Astronomie krok za krokem, jejímiž autory jsou Celnik E. Werner & Hahn […]
11. dubna, 2012 TEAM a Habera připravují FINAL TOUR! Od jejich posledního turné uplynuly čtyři roky. Letošní halová šňůra odstartuje v květnu a bude pomyslnou třešničkou na dortu. Půjde totiž o rozlučkové Final tour – největší, […]
26. července, 2018 Není pouť jako pouť Pocházím z vesnice, která leží na hranicích se Slovenskem a odjakživa přitahovala turisty. Aby ne – je tu celá škála turistických, cyklistických a běžkařských tras krásnou přírodou, […]
Obyčejný, snad milý student z Ostravy s multi-rozsahem zájmů. Čeká mne studium kulturně-politické geografie a biologie na Ostravské univerzitě, které bych chtěl více usměrňovat k asijským nejen lingvistickým vědám. Miluji Japonsko, v poslední době i Koreu, Taiwan, Čínu i jiné země jihovýchodní Asie. Miluji hudbu, jak západní tak východní - nalézt v mém ipodu poslední hit Nelly Furtado nebo Kobukura není tedy výjimečný jev. Miluji filmy, jsem závislý na CSFD, a taktéž bedlivě sleduji a kritizuji západní a východní kinematografii. Miluji zvířata - a to většinou ne ta moc oblíbená. Proto mi vadí, když někdo nazve delfíny rybami nebo napíše ve slově medúza kroužkované u. Díky příležitosti přispívat na LaCultuře vás budu chtít seznámit s u nás neoprávněně opomíjenými kulturními střípky daleké Asie.
Wau, je fakt skvělej! Jsem ráda, že tu konečně někdo začal přibližovat skvělou asijskou hudbu těm nezasvěceným! ^^ banzai! xD
Hip-hop mi někdy nebyl moc blízký, ale jedna osoba můj postoj k němu značně změnila. Pokud mi paměť slouží, tak si to pako říká MC Mong ^^ Začátky neměl snadné, ale o to úžasnější teď je.
Nikdy jsem nelitovala, že jsem MC Monga začala poslouchat xD a to jsem se k němu dostala úplnou náhodou xD kdybych se bejvala nedívala na tu jednu variety show a on tam neměl ty své úžasné hlody, tak bych ho asi poslouchat nezačala :) Mongu držím ti palce xD
Dobrej článek Dave, jen tak dál…;)
Nikdy bych neřekla, že se dá o jednom hip-hopovém interpretovi napsat takový obsáhlý a zajímavý článek. Autorovi se povedlo získat dalšího fanouška, aniž by tušil, že asijská kultura nebyla pro mě to pravé ořechové. Sleduji Davidovy recenze již delší dobu a musí konstatovat, že nic lepšího jsem již delší dobu nečetla. Kam se na něj hrabou profesionálové z novin a časopisů. Super!!!!!
Bláznům na hudebním poli se nic nevyrovná O:)
A proto tak máme rádi ty „naše“ asijské umělce:) Hravost, jdoucí ruku v ruce s čirou geniálností a skvělý zážitek je na světě. Upřímně mi Hip-Hop tolik neříká (u mě v asii vedou Beat Crusaders a jim podobní) ale nutno podotknout, že MC Mong zaujal.
Skvělý článek.
Vynikající článek! Přiznám se, že to málo co jsem viděl z MC Mongovy videotvorby mě osobně neoslovilo, nicméně na článku se mi velmi líbilo vystižení rozdílů mezi „neasijskou“ (nekorejskou) a především západní hudební kulturou. Z asijské tvorby jsem již zažil skutečně mnoho a i když nevím, jakého rozpětí je znalost autorova, v článku jsem nepostřehl jakoukoliv zaujatost či přehnanost tvrzení :)
Wau, je fakt skvělej! Jsem ráda, že tu konečně někdo začal přibližovat skvělou asijskou hudbu těm nezasvěceným! ^^ banzai! xD
Hip-hop mi někdy nebyl moc blízký, ale jedna osoba můj postoj k němu značně změnila. Pokud mi paměť slouží, tak si to pako říká MC Mong ^^ Začátky neměl snadné, ale o to úžasnější teď je.
Nikdy jsem nelitovala, že jsem MC Monga začala poslouchat xD a to jsem se k němu dostala úplnou náhodou xD kdybych se bejvala nedívala na tu jednu variety show a on tam neměl ty své úžasné hlody, tak bych ho asi poslouchat nezačala :) Mongu držím ti palce xD
Dobrej článek Dave, jen tak dál…;)
Nikdy bych neřekla, že se dá o jednom hip-hopovém interpretovi napsat takový obsáhlý a zajímavý článek. Autorovi se povedlo získat dalšího fanouška, aniž by tušil, že asijská kultura nebyla pro mě to pravé ořechové. Sleduji Davidovy recenze již delší dobu a musí konstatovat, že nic lepšího jsem již delší dobu nečetla. Kam se na něj hrabou profesionálové z novin a časopisů. Super!!!!!
Bláznům na hudebním poli se nic nevyrovná O:)
A proto tak máme rádi ty „naše“ asijské umělce:) Hravost, jdoucí ruku v ruce s čirou geniálností a skvělý zážitek je na světě. Upřímně mi Hip-Hop tolik neříká (u mě v asii vedou Beat Crusaders a jim podobní) ale nutno podotknout, že MC Mong zaujal.
Skvělý článek.
Vynikající článek! Přiznám se, že to málo co jsem viděl z MC Mongovy videotvorby mě osobně neoslovilo, nicméně na článku se mi velmi líbilo vystižení rozdílů mezi „neasijskou“ (nekorejskou) a především západní hudební kulturou. Z asijské tvorby jsem již zažil skutečně mnoho a i když nevím, jakého rozpětí je znalost autorova, v článku jsem nepostřehl jakoukoliv zaujatost či přehnanost tvrzení :)